Detta är en namninsamling för att protestera mot de extremt orättvisa elpriserna, i södra Sverige kostade häromdagen elen 7 kronor jämfört med 5 öre i Norrland. Det är totalt orimligt att vi ska betala mer i elområde 4. Vi kräver enhetlig prissättning NU där vi betalar lika mycket oavsett var vi råkar bo i landet!

Politikerna har en utjämningspolitik när det gäller andra kostnader, så ska det även vara för elen.
Enligt det resonemang politikerna har nu angående elen så skulle exempelvis potatisen som odlas mycket i södra Sverige kosta en spottsyver för boende i södra Sverige, men ett par tusen kronor kilot för t.ex. norrlänningar.

Angående den KOMPENSATION FÖR HÖGA ELKOSTNADER som politikerna har betalat ut är detta i sig snett och orättvist. Denna kompensation som senast gavs, kommer inte till de som allra mest behöver den, utan till de som redan är rika och ANVÄNDER mest el. Det kan vara folk som bor i stora villor, par med två löner som slösar på el genom att t.ex. värma upp sin pool som får politikernas stödpengar, är det rimligt?

Vi kräver en rättvis kompensation till de som mest behöver den, bland annat till pensionärer eller ensamstående som oftas inte bor i stora hus/lägenheter.

Stöd ska inte gå till de som använder mest el!
Att bo stort och ha hög elkonsumtion ska inte vara ett kriterie för att få stöd ekonomiskt. Det är helt fel att enbart gå efter hur mycket el som konsumerats.

Ett elstöd ska gå till de som mest behöver det, inte till de som konsumerar mest.

Nina Björkman Markström    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Nina Björkman Markström lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.