Vi kräver en förändrad rovdjurspolitik nu!

Vi var nog många som hade en förhoppning om att när Åsa Romson tillsattes som Miljöminister, så skulle rovdjurspolitiken förändras så det gynnar våra rovdjur och inte som när Centerpartiet satt där, ändrade lagar och förordningar så det gynnade jägarkåren.

Så vart det inte. Vi har inte hört något från Romson överhuvudtaget i vargfrågan sedan hon kom till makten, tvärt om, hon låter Moderaterna styra över bla Sjundareviret i Stockholms län!
Stockholms länstyrelse sa enhälligt NEJ till skyddsjakt i Sjundareviret men Landshövding Cris Heister (M) körde över detta beslut!

I reviret finns en alfatik som är genetisk viktig, hon härstammar från fd Galvenreviret. Alfaparet har dessutom valpar födda i år!

Vi har bilder på ett näst intill obefintligt fårstängsel på Molstaberg, det ligger ner och är trasigt nästan runt om alla hagar, här påstår LRF som är den sökande parten även i den nya skyddsjaktsansökan, att vargen forcerat stänglset!! Detta är alltså lögn, den kan promenera ut och in som den vill!!

Vidare påstår LRF att vargen är oskygg och inte är rädd för lapptyg. Detta är lögn nummer 2! Lapptyget satt uppe i över 2 månader och skall inte ses som ett rovdjursstängsel eftersom vargen vänjer sig vid lapptyget efter ca 3-4 veckor. Lapptyg är endast ett akut verktyg att skydda tamdjur.

Molstaberg som LRF företräder i denna fråga har blivit erbjudna 150 000 kr till stängsel samt gratis arbetskraft att stängsla från SRF och dessutom hjälp GRATIS att valla in deras får nattetid, men har tackat nej! Av samma anledning sa LSt i Dalarna nej till skyddsjakt ang Gimmenreviret.

Nu vill LRF skjuta bägge föräldrardjuren och dessuom använda motorfordon i jakten, allt detta för att Molstaberg inte har tid att underhålla det stängsel som dom faktiskt får gratis!
Anledningen är enl den nya ansökan att de är 3 barnsföräldrar och har inte tid att hålla stängslet i det skicka det skall hållas... Detta kan abslout inte vara ett skäl till att bifalla en ny och utökad skyddsjakt på alfaparet, däremot är det kanske ett fall för LSt om denna familj verkligen har tid med sina 900 får istället.

Wolf Association Sweden (WAS) uppmanar alla att protestera mot detta nu och vi uppmanar Åsa Romson att ta sitt ansvar för varg som art i Sverige!

Skriv under!