Vem tänker på våra barn - egentligen?

I Sigtuna kommun finns just nu en övertalighet bland barnskötare på förskolorna. Detta betyder kortfattat att det finns för många barnskötare och för få barn. Förskolorna Edda, Ragna, Hällsbo förskoleenhet (Til&Granby), Orion, Saturnus och raketen är de förskolor som är drabbade av minskat barnantal. Sigtuna kommun tillsammans med fackförbundet Kommunal har förhandlat och kommit fram till att istället för att varsla personal på nämnda förskolor, så ska hela kommunens förskolor drabbas. Det gäller 34 st barnskötare i Sigtuna kommun.

Kommunal och Sigtuna kommun anser att det är rätt att röra om på alla förskolor istället för på de förskolor som har övertalighet. På Silverskatten och Växthusets förskola här i vårt närområde kommer ett visst antal barnskötare att försvinna och bli ersatta av pedagoger från förskolorna med minskat barnantal. Sigtuna kommun och Kommunal anser att det är mest rättvist att gå efter sist in- först ut- principen men väljer att inte se skillnad på outbildade och utbildade barnskötare. I praktiken innebär det att det inte spelar någon roll om du har relevant utbildning för att sköta det pedagogiska arbetet i förskolan. Var hamnar våra barn i detta? När kommun och Kommunal hellre ser att outbildade är kvar i förskolan och ska bidra till våra barns utveckling under de första viktiga åren. I Sverige ska det löna sig att studera. Men inte enligt Sigtuna kommun och facket kommunal.

Dessa förhandlingar har skett utan någon inverkan från personal i verksamheterna. Sigtuna Kommun och Kommunal har inte hört sig för. Det finns många som ska gå i pension de närmsta två åren och även barnskötare som funderar på att börja studera inom en snar framtid. Detta kommer innebära att det snart igen blir byte av personal. Men istället för att höra sig för hur det ser ut i verksamheterna, vilka vill göra annat och vilka går snart i pension - så sparkar man personal som vill vara kvar och bidra till våra barns utveckling och välmående.

Detta beslut innebär såklart en stor omställning för både personal och barn. Men det är ändå barnen som är viktiga i det här. För Sigtuna kommun och Kommunal har helt glömt bort att se detta ur barnens perspektiv. De vuxna kan söka jobb på andra ställen. Men kvar i verksamheten blir barnen som möts av flera nya ansikten. Barnen förlorar sina trygghetspersoner som är väsentliga för att barnen ska känna trygghet när de är ifrån sina föräldrar. Förskolan ska vara en trygg plats för barnen där de ska kunna fokusera på lek och utveckling. Det blir inte så när det från ena dagen till den andra kommer in flera okända personal. Gör inte såhär mot barnen. Barnen förstår inte varför deras älskade pedagoger försvinner. Men det gör vi. Stå upp för barnen i det här och låt de ha kvar sina trygghetspersoner. Det är dags att börja ställa krav. Våra barn förtjänar att ha kvar sina älskade pedagoger!

Skriv under om ni också anser att våra barn har rätt till utbildade pedagoger.

Genom att underteckna godkänner jag att Anna Andersson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.