Vegetarisk kost ska beviljas i alla kommuner

Denna petition kommer skickas till nekade kommuner. Det är ohållbart och ologiskt att ni nekar rätten till vegetarisk kost.

Världsnaturfonden WWF:s och Global Footprint Networks siffror visar att vi människor konsumerar som om vi hade 1,7 jordklot till vårt förfogande och det är koldioxidutsläppen som står för hela 60 procent av dessa fotavtryck. Att leva över våra tillgångar leder till avskogning, torka, vattenbrist, jorderosion, minskad biologisk mångfald och ökad koldioxidhalt.

Förutom omställningen till en fossilfri ekonomi behöver vi bland annat halvera köttkonsumtionen och matsvinnet för att uppnå en mer hållbar konsumtion. Det finns ett internationellt klimatavtal och många städer och företag går i rätt riktning, men många fler måste följa efter. Trots dessa skrämmande nyheter och många andra som blir värre för varje år nekar kommuner fortfarande vegetarisk (även kallad vegansk) kost i skolor.

Skriver man till nekande kommuner får man höra argument som att vegetarisk kost inte är tillräckligt näringsrik och inte rekommenderas trots att läkare och Livsmedelsverket rekommenderar och uppmuntrar till vegetarisk kost. Lakto-ovo vegetarisk kost serveras nu på de flesta ställen men nu till den sista omställningen - bevilja vegetarisk. Barn ska inte tvingas till att äta mejeri och ägg eller alternativet att gå hungriga i skolorna. Ett etiskt val att välja bort animaliska produkter borde uppmuntras inte nekas och förlöjligas där barn tvingas göra allergitest som ett giltigt skäl för att välja bort animaliska produkter. Det är dessutom ett enormt slöseri av redan hårt ansatta vårdresurser.

Det finns inget argument att inte erbjuda vegetarisk mat, bara bortförklaringar.

Det är inte dyrare, baljväxter och grönsaker efter säsong är jättebilligt. Det finns också halvfabrikat i samma prisklass, ibland t o m billigare.

Det är inte ohälsosamt, forskning visar att en vegetarisk kost bara har fördelar medans vi uppmuntras till minskad köttkonsumtion pga risk för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes mm. Föräldrar med barn som äter vegetariskt har ansvar att ge sitt barn b12 och D vitamin så det är inget skolan behöver förse barnet med.

Kalcium, som är viktigt för växande barn, finns i många vegetabiliska drycker som är baserade på t ex havre, soja, kokos och quinoa mm. har 120mg kalcium per 100ml precis som i komjölk vilket gör det enkelt att byta ut och bättre för miljön även hälsan och kon.

Omega 3 finns i till exempel linfrö/rapsolja, frön, avokado (nötter). Verkar det fortfarande svårt så finns det algolja som kan tas hemma i tablettform. Då vi svenskar fångar över 19 miljarder fisk varje år och i den takten kommer att se fisklösa hav år 2048 så är det ett helt ologiskt argument att neka på grund för att det skulle vara brist på omega 3 i vegetarisk kost.

Det är bättre för miljön och barnens framtid, det går åt 10 gånger så mycket energi, mark och vatten för att producera animaliska livsmedel jämfört med likvärdiga vegetabiliska livsmedel. Något värt att tänka på när man har ett miljömål att uppnå.

Det är inte svårare, det finns oändligt med recept och inspiration på internet. Det finns dessutom kurser att gå för att lära sig mer.

Till exempel Västerås kommun där alla barn är garanterade god, näringsrik vegetarisk kost och alla samtliga 230 skolkockar skickades på matlagningskurs i vegetarisk mat av skolresturangchefen Bo Norrman.

Eller kocken Stefan Svensson på Rågrunds förskola i Karlskrona som kör enbart på vegetariskt och slipper i princip all specialkost och har bara kött och fisk som tillbehör.

För mer information om animaliska produkter och om vegetarisk kost

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).