Värna valfriheten i barnomsorgen i Kristinehamn

Skollagen är tydlig: en kommun ska sträva efter att erbjuda pedagogisk omsorg (dagbarnvårdare) om det finns föräldrar som önskar det. Ändå föreslår skolchefen i Kristinehamns kommun nu att verksamheten ska tas bort, trots att i princip alla dagbarnvårdare i centrala Kristinehamn har fulla grupper, och det dessutom står barn på kö!

Konsekvensen blir inte bara minskad valfrihet för föräldrarna, utan högst troligt även fler barn per pedagog i redan fulla förskolegrupper.

Inför valet 2018 sade sig alla partier i nuvarande majoritet i Kristinehamns kommun vilja värna dagbarnvårdarna och valfriheten i barnomsorgen. Nu är det upp till bevis!

Vi vill att skolnämnden avslår den del av skolchefens sparförslag som rör dagbarnvårdarna, eller åtminstone återremitterar ärendet och begär en tydlig konsekvensbeskrivning och kostnadsspecifikation. Nog går det att hitta andra sparförslag som ger en större ekonomisk besparing, som inte går i strid med skollagen och som tillåter en fortsatt mångfald av verksamheter i barnomsorgen.

Värna valfriheten och behåll dagbarnvårdarna som ett av flera bra alternativ i barnomsorgen i Kristinehamns kommun!

Vi som vill ha kvar dagbarnvårdare i Kristinehamns kommun    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Vi som vill ha kvar dagbarnvårdare i Kristinehamns kommun överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.