Upprop för en hållbar skol- och förskoleplan i Skärplinge, Hållnäs och Karlholm!

Nu är det dags att ta upp den knutna handen ur fickan!

Nu är det dags att ta stormkliv mot nybyggnation i Skärplinge så barn och personal får optimal plats. Problemet har egentligen varit i 30 år i Skärplinge med Linnean som köpt till hus vart eftersom under åren med växande barnkullar. Föräldrar har höjt rösten förut, utan resultat vilket idag har givit de konsekvenser som i dagsläget äger rum. Tex alltför trångt med allt för mycket barn och lärare som inte vet vart klasser ska hålla till osv samt avdelning Tellus på Ol-Andersskolan i ålder 4-5 åringar som inte är en långsiktig optimal lösning för någon. Detta är även påfrestande för både barn och personal, mentalt ingen bra miljö med trötta barn och personal som resultat. Läget är nu under all kritik och en nybyggnation måste på sin plats. Vi behöver därför alla föräldrars intresse och namnunderskrift som ska skickas in till kommunen så fort som möjligt.

Linnéans verksamhet är kantad av ”tillfälliga” lösningar som förblir permanenta. Nu är barngrupperna så stora och man mer och mer naggar Ol Anders i kanten.

Skolan behöver sina lokaler och Linnéan behöver för barnen lämpliga lokaler och utemiljö. Senaste förändringen kommer dessutom med så kort varsel att bara det i sig leder till förvirring, frustration, förhastade beslut och dåliga lösningar.

Även andra förslag som att skjutsa barn till skolan i Hållnäs mm har varit på tapeten från och till. Fortsätter man att negligera problemen kommer de bara att bli större och större. Vi ser det positivt att återväxten håller i sig, men fler barn behöver mer utrymme för att kunna växa.

Fortsätter negligeringen av problemet är risken att, i en inte allt för avlägsen framtid, det påverkar även Hållnäs och Karlholms skolor och högstadiets vara eller icke vara.

Så nu hade vi tänkt agera och hoppas många vill vara med och sätta sitt namn till namninsamlingen till kommunen så vi tillsammans kan ge våra barn en bättre miljö med bättre förutsättningar och en växande kommun även på landet.

Vi hoppas att fler är villiga att engagera sig, ju fler vi är desto starkare röst.

Hjälp gärna till att sprida informationen till alla föräldrar ni känner.

Erika Galle och Marie Edman    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Erika Galle och Marie Edman lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.