Uppmana Sveriges regering att införa sanktioner mot Brasilien

Amazonas regnskog härjas av förödande, anlagda bränder med enorma konsekvenser för jordens klimatkris då regnskogen producerar 20% av luften vi andas och utgör ett viktigt ekosystem som liv på jorden är beroende av för dess överlevnad. Amazonas är dessutom hem till 400 stammar med 1 miljon invånare och 100,000 utrotningshotade arter.

Krisen i Amazonas har orsakats av en avsiktlig brandstiftning som stöttas av en regering som prioriterar lantbruksnäring för köttproduktion framför allt annat. Ödeläggandet av Amazonas hotar ursprungsbefolkningens liv, det globala klimatets stabilitet samt naturkonservering. WWF har varnat att om bränderna inte stoppas i tid, riskerar regnskogen att förvandlas till en torr savann obeboelig för dess nuvarande djurliv. Ett scenario som skulle innebära att Amazonas kan komma att producera koldioxid istället för att vara en källa till syre; den största drivkraften i klimatförändringarna.

EU är Brasiliens näst största handelspartner med möjlighet att sätta mänskliga rättigheter och miljön i framkant i handeln med Brasilien genom att göra Mercosur-avtalet villkorligt på skyddandet av Amazonas. Vi uppmanar Sveriges regering att följa i Frankrikes och Irlands fotspår genom att införa sanktioner mot Brasilien och skriva handelsavtal endast på villkor att regnskogen skyddas.

Agera nu och hjälp till att påverka genom att skriva under detta krav till Sverige och EU.

Genom att underteckna godkänner jag att Andrea Firnhaber lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.