Ungdomsmottagningen tillbaka till Arboga!

Ungdomsmottagningen SKA tillbaka till Arboga!

20230508_172946355_iOS1.jpg    För många år sedan så hade vi en ungdomsmottagning i Arboga, men den togs bort 2019 för att det fanns problem med lokalen. Problemen med den tidigare lokalen var att kuratorrummen hade för tunna väggar, gynekologstolen vägde för mycket, vattenledningarna var dragna fel samt att lokalen inte var handikappanpassad. I stället för att lösa problemen och vara kvar i Arboga valde man att flytta Arbogas ungdomsmottagning till Köping. Regionen sa att detta endast skulle bli en tillfällig lösning och lovade ungdomar samt personal att en ny lokal skulle hittas. Det uttalandet fick vi för över fyra år sedan.

Nackdelarna med detta är alldeles för många. Fördelarna är = noll (utifrån ett medborgarperspektiv).

· Att besöka UMO kan vara känsligt och att be om pengar av sina vårdnadshavare kanske inte alla vill göra. Det innebär att du som ungdom får betala resan själv.

·      EN ungdomsmottagning i hela KAK

·       Inte lika vård för alla

·       Ca: 6000 ungdomar på en ungdomsmottagning

·       Alla har inte samma tillgång till preventivmedel eller dagen efterpiller

·       EN dropp-in tid. Måndag mellan 13 – 16

Därför tycker Ungdomsfullmäktige att det är dags för politikerna att ta tag i frågan och sluta med opraktiska tillfälliga lösningar. Efter många tidigare försök utan resultat hoppas vi i ungdomsfullmäktige tillsammans med din hjälp och din underskrift kunna få politikernas uppmärksamhet och se till att lösa frågan och ge alla lika vård!

Fakta om ungdomsmottagning:På en ungdomsmottagning kan du få hjälp med många olika saker. Några exempel: Frågor om kroppen, frågor om sex och relationer, skydd mot graviditet och könssjukdomar, graviditetstest eller test för könssjukdomar och stöd om du mår dåligt.

Ungdomsfullmäktige Arboga, Magnus Axelsson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Ungdomsfullmäktige Arboga, Magnus Axelsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.