Sveriges Radio - svik inte döva och hörselskadade!

Sveriges Radio skall satsa mer på ljud och dra ned på den skrivna texten på sina nyhetssajter. Målet är en kort summering med tre punkter information, istället för en hel artikel. Detta beslut försämrar tillgängligheten för Sveriges 10 000 döva och 1 300 000 hörselskadade.

Många döva och hörselskadade kan inte ta del av nyheter, kultur och debatt ur Sveriges Radios utbud via ljudradio, men kan läsa texterna på nyhetssajterna. Nu skall Sveriges Radio arbeta aktivt för att skära ned drastiskt på texterna. Detta är ett problem av flera anledningar:

1. Det försämrar tillgängligheten och kan eventuellt vara diskriminerande, då bristande tillgänglighet är en form av diskriminering. Även om det inte är diskriminering enligt juridisk mening, är det olämpligt för ett public service-bolag som Sveriges Radio att försämra så pass mycket för de många döva och hörselskadade som tar del av rapporteringen.

2. Döva och hörselskadade betalar lika mycket skatt som alla andra. De betalar skatt som finansierar hela Sveriges Radio, men kan bara ta del av en begränsad del av utbudet. Nu försämras det ännu mer.

3. Ytterst är det ett demokratiproblem. Sveriges Radio skall fungera som ett opartiskt, oberoende nyhetsorgan som alla svenska medborgare skall kunna lita på. Att stänga ute en stor del av befolkningen gör att många stängs ute från de demokratiska diskussionerna och viktig samhällsdebatt.

Vad är målet med namninsamlingen?

Önskan är att Sveriges Radio backar från tanken att skära ned i texten. Vi vill att Sveriges Radio inser det problematiska i att stänga ute en stor del av befolkningen som litar på rapporteringen och tar del av den dagligen.

Läs gärna mer här i detta blogginlägg, där finns en mer utförlig beskrivning och en relevant länklista: http://www.babito.se/2020/02/20/sveriges-radio-sviker-dova-och-horselskadade/

Länk till Sveriges Radios artikel där de beskriver arbetet med "Färre bokstäver och mer ljud": https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5135&artikel=7409666&fbclid=IwAR0EgXk3AVjyglFnCfu2HbAqKe7PbfamsgjOKa-4K7xHyKDunVw9kzsZ_Xc

screenshot1.jpg

Genom att underteckna godkänner jag att Conny Norén lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.