Straffa inte Römosse-elever med att stänga skolan! Hitta godtagbar lösning!

Römosseskolan, en friskola i Angered med drygt 600 elever, ska stängas ned enligt beslut från Skolinspektionen. Beslutet grundar sig i att ett antal medlemmar i skolans styrelse nu bedöms vara olämpliga för att bedriva skolverksamhet.

Det Göteborgs kommun dock missar att ta hänsyn till är de hundratals elever som får deras liv upp-och-nedvända mitt i terminen, och alla familjer som kommer tvingas hantera att deras barn går på olika skolor, i olika avstånd från deras hem. Hur kan detta presenteras som en godtagbar lösning?

Har man tänkt skingra Römosseelever runtom förorternas kommunala skolor där kommunen redan brottas med att ge barnen gymnasiebehörighet när de går ut nian? Eller har man tänkt skingra barnen runtom Göteborg så de får spendera timmar i kollektivtrafiken, utan tanke på hur detta kommer påverka barnens trygghet och fritid?

Römosseskolan är en tillgång för Göteborgs barnfamiljer då den ständigt höga efterfrågan skolan haft sedan starten 1998, talar för sig själv. Med avseende på avgångsbetyg är skolans elever även dramatiskt högre presterande i jämförelse med de kommunala skolorna i Angered.

Nej, det är oacceptabelt att stänga Römosseskolan! Vi, nutida och f.d. Römossare, uppmanar Göteborgs kommun att lösa situationen på ett sätt som grundar sig i det som är bäst för barnen.

Skriv gärna under med ditt namn om du håller med detta budskap. Det minsta vi kan göra är att göra våra röster hörda!

Genom att underteckna godkänner jag att Amin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.