Stoppa oetiska hundträningsprogram från att visas i TV

Det är dags att stå upp för några av de som inte har en egen röst, våra hundar.

På TV visas programmen "Mannen som talar med hundar" , "Cesar to the rescue" och "Hundar utan hyfs".

I båda dessa program används metoder som idag är vetenskapligt besvisade vara skadliga för djuren både på en fysisk och en psykisk nivå. Vissa av metoderna är även olagliga enligt svensk Djurskyddslag.

Dessa metoder med bestraffning som tex hårda koppelryck, knuffar och andra former av tillrättavisningar när hunden uppvisar ett s.k oönskat beteende är kort och gott psykisk misshandel och koppelrycken är aga. Det innebär även en stor fara att en hund lär sig att inte visa signaler på att den är obekväm med en situation - en hund biter tex inte ut tomma intet oavsett vad vissa tror. Även dominans lyfts fram som en självklar metod att använda i hundträning och normaliserar något som är bevisat felaktigt och skadligt. Dominans mellan arter existerar inte. Din hund försöker inte vara din ledare eller ta över

Det finns fantastiska personer där ute som jobbar med att stärka hunden och relationen genom positiv förstärkning, något som forskare bevisat är en inlärningsform som fungerar på alla. Två av dessa personen som jobbar med detta är Marja Seidemo och Anna Lindqvist som bla arbetar som beteendeutredare på Kungliga Hundar. Även Jessica Mann som skrivit den populära boken Blygerhundar, etologen Ingrid Tapper samt Per Jensen och Hundpsykologen Anders Hallgren är personer med mycket kunskap för att nämna några.

Kunskapen om REKO hundtänk och positiv förstärkning sprids lyckligtvis allt mer, men dessa förlegade och motbevisade metoder hänger envist kvar och normaliseras av många, bland annat TV-bolagen som visar dessa program istället för att satsa på att skapa nya där empati och kunskap står i fokus framför djurålågeri och motbevisad okunskap.  Man blir även lätt lurad av dessa "quick fixes" som man ser i dessa program för man är kanske inte tillräckligt insatt, man vet bara inte bättre.

Det är en skam att program som dessa visas på TV och de bör tas bort. Myterna och de gamla metoderna behöver dö ut, en gång för alla - gör om gör rätt, för djurens skull. Det finns så mycket forskning att falla tillbaka på och personer med kunskap att lyssna på. Orkar man inte läsa böcker och artiklar rekomenderar jag varmt Hundpodden VBV som ofta gästas av personer som just Ingrid Tapper, Anders Hallgren, Jessica Mann mfl.

Jag ber er att skriva under min vädjan att få dessa program nerlagda och därmed minska spridningen av skadliga så kallad träningsmetoder.

Genom att underteckna godkänner jag att Izabell lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.