Stoppa nerläggningen av Väsby förskola.

Med denna namninsamlingen vill vi förhindra nerläggningen av Väsby förskola och visa vårat missnöje med den eventuella nerläggningen av Väsby förskola.

För er som är intresserade, den 26/01 har vi som föräldrar fått MAIL, som hos dom flesta hamnat på skräpposten om ett möte som hölls den 31/01 på Höganäs stadshus. Det är 4 dagars framförhållning. Av en annan förälder som var på mötet och ett flertal andra familjer på förskolan bekräftat var det bara ett enstaka föräldrar på mötet, för informationen har inte kommit fram. Ansvariga för förskolan har meddelat oss föräldrar om att all information ska komma via edlevo (en app) som Höganäs kommun använder sig av. Men detta hade dom alltså skickat via Mail, som då hamnat på skräpposten. Samma vecka hade vi fått information om corona på edlevo från dom ansvarige personerna. Varför har inte informationen om mötet och den eventuella nerläggningen även blivit skickat till edlevo kan man fråga sig? Den 3/2 fick vi föräldrar ännu ett MAIL, som åter igen hamnat i skräpposten om information om nerläggningen och vad som kommer ske om försöken läggs ner. Den 10/02 kommer beslutet om förskolans nerläggning göras. Det är 8 arbetsdagar. Vill kommunen att vi föräldrar/väljare att vi inte ska vara delaktiga i detta beslut? Om beslutet blir att lägga ner förskolan har kommunen gett oss föräldrar 12 arbetsdagar att göra vårat val om ny förskola. Det enda som isåfall skulle vara en fördel för oss med barn på förskolan är att vi får förtur till plats. Men då får dom andra föräldrarna med barn i förskoleåldern leta plats på annat håll för att våra barn i byn ska få deras platser. Detta kommer då alltså drabba hela kommunen.
Vad har gått fel? Jo kommunikationen med oss föräldrar, detta kan ju omöjligt bara dylikt upp från ovan på bara några dagar.
Vi föräldrar har rätt till att vara delaktiga och våra barn har rätt till en trygg förskola som dom redan älskar.

Ny uppdatering på vad som sker angående Väsby förskola.
Den 10/02 skulle ett beslut tas i höganäs stadshus.
Ett antal av föräldrar och barn på förskolan samlades utanför stadshuset där mötet skulle hållas. Ett fåtal politiker stannade upp och pratade med oss. Stor del gick bara förbi och kollade varken på oss föräldrar eller våra barn som också var med. Det hade ryktats om att ärendet skulle tas bort från dagens agenda. Vilket det gjorde. När vi kom hem, fick jag då ett meddelande. Ärendet har tagit borts från dagens agenda och kommer återtas igen på nästa möte som kommer ske någon gång i mars. Kommer vi föräldrar då få kortare tid på oss att välja eventuella förskola våra barn ska flytta till? Våra barn från Väsby förskola kommer enligt ansvariga få förtur till dom olika förskolorna i kommunen. Vilket drabbar er föräldrar som bor i närheten av dom olika förskolorna i kommunen, för ni kommer då få ansöka om förskolor längre bort från er. Och då kommer ni behöva transpotera era barn till förskolan fram och tillbaka varje dag. Så därför ber jag er, skriv under vår namninsamling. Togs det bort från agendan för att ämnet hade uppmärksammats? Och dom vill att ärendet ska lägga sig lite. Eller togs det bort från agendan som Pia Möller säger att pga det ska göras en ny snabbutredning på förskolan.
Ja, vad ska man egentligen tro? Vi föräldrar kommer i vilket fall som helst inte sluta låta, höras, och uppmärksamma denna fråga. Det gäller våra barns vardag och framtid.

Vi föräldrar vill att våra barn ska få fortsätta att få växa upp tillsammans och inte behöva splittras runt om i kommunen. Hjälp till, Gör skillnad och skriv under.

Hanna Staahlnacke    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Hanna Staahlnacke kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: