Stoppa nedskärningarna i folkhögskolan på Gotland!

Styrande alliansen på Gotland har röstat igenom ett budget förslag i Gymnasie- och vuxennämnden som innebär nedskärningar i Gotlands folkhögskola på 3,5 miljoner av de regionala medlen. Besparingar som vi helt enkelt inte har råd med.

I praktiken innebär detta att flera linjer och utbildningar på Gotlands folkhögskola hotas läggas ner, däribland Ella Music som är en musikutbildning för kvinnor, ickebinära och transpersoner och linjen Livskraft, som är vad det låter som, en möjlighet för människor att samla just livskraft för att kunna ta sig vidare i livet. Även SFI i Fårösund hotas läggas ner, vilket är fruktansvärt för de som går där men också för de många som flyttat dit just för att gå där.

Så vilka är människorna som drabbas av detta? Jo, de redan minst synliga i samhället, de med redan minst tilldelad plats. Så får det inte gå till, dessa är linjer helt egna av dess slag, vi kan inte låta dem tas bort!

Hjälp till att stoppa nedläggning av dessa viktiga utbildningar och skriv under!

Genom att skriva under godkänner jag att Måna Heckscher överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.