Stoppa nedläggningen av Soltunets förskola!

Vi vill värna om en fungerande och trygg barnomsorg i Nora kommun. Vi är emot en nedläggning av Soltunets förskola.

Nedläggningen skulle innebära större barngrupper överlag på Noras förskolor, och en högre barntäthet per pedagog. Det skulle också innebära att det endast finns en förskola kvar i centrala Nora. Med andra ord innebär förslaget flera negativa konsekvenser för samtliga familjer i Nora med barn i förskoleålder.

Nedläggningen innebär även en stor negativ omställning för barnen på Soltunets förskola, som kommer att spridas ut på kommunens övriga förskolor och riskerar att hamna på en ny förskola utan vare sig kompisar eller pedagoger med sig från Soltunet.

Vi vill att politikerna, om det är nödvändigt att göra besparingar på barnen, tar fram en mer långsiktig planering för detta som tar hänsyn till barnens bästa.

Vi vill också att berörda föräldrar ges information i god tid och ges möjlighet att vara med och diskutera och påverka planeringen, vilket bör vara en självklarhet i en demokrati. Nora kommunfullmäktige ska på onsdag 24/2-21 rösta om att lägga ned Soltunets förskola. Berörda vårdnadshavare har fortfarande inte den 19/2-21 fått någon information om detta, förutom det som gått att läsa i media.

hedvigs_teckning.jpg

Alexandra Mathisen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Alexandra Mathisen överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.