STOPPA lagen om rökförbud för Vattenpipa.

Som många av er redan vet så har en ny lag stadgats, nämligen lagen om rökförbud i uteserveringar. Det innebär att vattenpipa kommer att förbjudas både inomhus och utomhus från och med 1 juli 2019.

Vi anser att detta inte bör införas. Istället för förbjuda vattenpipa totalt finns det andra alternativ. De personer som besöker ett café eller en restaurang där vattenpipa serveras störs sig inte på röken. Dessa personer väljer ju själva att vara på en sådan plats. Regeringen har anfört att de inte vet exakt hur många vattenpipacaféer det finns men att de som finns helt enkelt ska lägga ner sin verksamhet. Vattenpipa har funnits i många österländska och afrikanska kulturer under flera århundraden men har sedan 1990-talet spridit sig till västvärlden och under senare år även till Sverige. Antalet vattenpipacaféer har alltså ökat i Sverige och vi har numera rätt många ställen runt om i Sverige med hundratals anställda, som betalar skatt och försörjer många familjer. Förbudet kommer leda till att dessa personer blir arbetslösa och sakna försörjning. Vi har många gäster som gillar att röka och det har helt enkelt blivit en sällskapsgrej. Detta förbud kommer således att påverka och drabba väldigt många personer.

LÄNK: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vad-skulle-vi-gora-om-cafeerna-inte-fanns-hanga-i-centrum-och-gora-nagot-dumt?fbclid=IwAR3rR0nbQWP8kociPu1SgsSASLB_8iisf60dAMRMuxS9cPAaSU8N8oSR_mo

LÄNK: https://www.aftonbladet.se/a/oRqMAm?fbclid=IwAR0EBoDoIyDN2Nxf_7veT8XVSSZQRiGNdzCOCbVU6QxgvKv5MMMIr51qlJ4

LÄNK: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nytt-rokforbud-stoppar-vattenpipa-pa-krogen/repsbA!Lyh@nMSg9SIBulki1HIKmw/?fbclid=IwAR301fv6OkUSl29afDYGyuP4q3JDNqUGlM6qM976ndofkN8NLe5_tkdAapU

IMG_7938.JPG