Stoppa Geabs brandskattning av folket på Gotland!

Regeringen har bestämt att begränsa vinstuttag på elnätsavgift. Geab på Gotland har samanlagda vinstmarginaler på över 30% efter alla finansiella poster, år efter år. I många år har man höjt avgifterna på elnätet med förklaringen att de har ökade omkostnader, och de flesta år ökar den rena vinsten trots detta och nu höjer de igen trots regeringens utalade vilja!

Vattenfall äger 75% av Geab och Region Gotland äger resterande 25%. Vi vill med denna protestlista peka på det orimliga i att Gotland skall ha så höga avgifter för en för alla nödvändig sak som el med distribution. Gotland har redan gentemot riket höga avgifter på vatten/avlopp, sophämtning och mycket mer samtidigt som vi generellt har låga löner gentemot riket. Att ovanpå det ha oskäligt höga avgifter för elnät som alla behöver ger att det känns som feodalvälde. Idag är det inte medeltiden, vi har heller aldrig haft feodalvälde på Gotland, folket måste få höras i detta!

Listan kommer om den får mer än tusen underskrifter att överlämnas till energiminister Anders Ygeman, Region Gotland, Vattenfall och Geab. Skriv på, bekräfta i mejl och dela överallt!

Genom att underteckna godkänner jag att Peter Fagerlund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.