Stoppa folkmordet i Gaza

Kristna röster för fred

Stoppa folkmordet i Gaza

Som kristna ser vi med bestörtning på det eskalerande våldet i Gaza. Fler än 10 000 personer har dödats, varav minst 4000 är barn, sedan 8/10. Utöver detta är det brist på mat, vatten, sjukvård, elektricitet och kommunikationsmöjligheter i området. 7/10 utförde Hamas en fruktansvärd terrorattack mot Israel vilket resulterade i civila offer och gisslantagningar. Detta är givetvis något vi tar avstånd ifrån. Emellertid är det viktigt att minnas att den eskalering vi ser i Israels våld gentemot palestinierna nu inte är något nytt utan en del i ett långvarigt förtryck, fördrivning och ett pågående apartheidsystem.

En hel befolkning är sedan länge under belägring, utan tillgång till det mest basala, och nu också bombade på platser där var och en ska kunna känna sig trygga såsom i hemmet, på sjukhus, i kyrkor och moskéer, i skyddsrum och skolor. Särskilt journalister och FN-medarbetare har gjorts till måltavlor för staten Israels attacker vilket begränsar omvärldens insyn och kunskap om det som pågår i Gaza.

Det vi nu bevittnar är krigsförbrytelser. Israel begår brott mot internationell rätt genom sina våldsamma angrepp och också genom sin ockupation av Palestina. År 2017 förklarade FN att Gaza passerat tröskeln för vilka omständigheter som är möjligt att leva under, på grund av Israels angreppskrig. Det som nu pågår är en upprepning och eskalering av tidigare händelser.

”Gaza håller på att förvandlas till en kyrkogård för barn”
-António Guterres, FN:s generalsekreterare

Som kristna och som medmänniskor kan vi inte bli vittne till dessa brott mot folkrätten och de mänskliga rättigheterna utan att höja upp vår röst. Med detta upprop vänder vi oss till Sveriges regering och särskilt utrikesminister Tobias Billström samt Israels ambassadör i Sverige, Ziv Nevo Kulman.

Vi kräver:

-       vapenvila nu
-       skydd för civila
-       att införsel av mat, vatten, humanitär hjälp, elektricitet och mediciner möjliggörs snarast
-       att Hamas släpper gisslan
-       att det internationella samfundet agerar för att skapa en rättvis fred i enlighet med internationell rätt och därigenom möjliggör att Israels ockupation av Palestina upphör

Jenny Linnér, präst i Svenska kyrkan och Kerstin Wimmer, teologie doktor och präst i Svenska kyrkan    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jenny Linnér, präst i Svenska kyrkan och Kerstin Wimmer, teologie doktor och präst i Svenska kyrkan lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.