Stoppa de gigantiska stödpaketen – vi har inte råd!

Corona används som som svepskäl för att göda aktiemarknad och kapitalägare med enorma belopp. En historiskt oöverträffad förmögenhetsöverföring är i full gång – och bara fortsätter. Redan nu prognostiseras en ökning av statsskulden med 10 procentenheter, 500 mdr, och utgifterna ökar med 100 mdr per månad. Det kommer ta evigheter att betala tillbaka detta, om det ens kommer vara möjligt.

När 750 mdr EUR nu hastas igenom EU-maskineriet, pengar som svenska skattebetalare ska bidra med, för att stötta länder med mindre lån och lägre skattetryck i förhållande till deras BNP – och med lägre faktisk pensionsålder än vi har. Det är också med all sannolikhet bara en i en lång rad med lån som EU kommer ta i detta och andra syften, med svenska skattebetalare som solidariskt ansvariga.

Magnus Stenlund, författare och kreditanalytiker, suntfornuft.space    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Magnus Stenlund, författare och kreditanalytiker, suntfornuft.space överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.