Stöd medborgarförslaget om Carlskrona Läsesällskaps Bibliothek!

Skriv under för att stödja nedanstående förslag och krav. Observera att de värdefulla böckerna magasinerades i Stadsbibliotekets källare dagen efter det att detta medborgarförslag lämnades in till kommunen. För ett återställande krävs alltså nu även ett återförande av böckerna till Nordenskjöldska gården. Vill du veta mer, besök Facebookgruppen Rädda Läsesällskapets bibliotek.Nu.

Till Karlskrona kommunfullmäktige
MEDBORGARFÖRSLAG -
med anledning av den pågående nedmonteringen av Carlskrona Läsesällskaps Bibliothek.
Vi kräver att Karlskrona kommun omedelbart återköper Nordenskjöldska gården.
Det är enda möjligheten att undvika förlusten av en viktig del av den helhet som skapade förutsättningar för världsarvsutnämningen 1998.
Carlskrona Läsesällskapets Bibliothek kan med sin nuvarande utformning, placering och förtätade stämning betraktas som ett konstverk, vilket har skapats genom gemensamma krafter av karlskronabor från slutet av 1700-talet till i dag. En magasinering av böckerna och privatisering av det aktuella rummet är ett svek mot dem som under uppoffringar skapade biblioteket och miljön. Kommande generationer berövas en viktig del av stadens kulturarv.
Ett återköp skapar förutsättningar för en rättelse av många begångna misstag i hanteringen av detta ärende.
Karlskrona 18 mars 2024

Ingemar Lönnbom, Facebookgruppen "Rädda Läsesällskapets bibliotek. Nu."    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Ingemar Lönnbom, Facebookgruppen "Rädda Läsesällskapets bibliotek. Nu." lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.