Stäng skolorna Umeå Kommun-rädda liv!

Vi ställer oss mycket frågande till varför ni är så vaga och otydliga gällande distansundervisningen. Det lämnar fler frågor än svar. Många bor utanför Umeå och behöver således åka kollektivtrafik till varje morgon i full rusningstid. Förklara för oss hur det är hållbart att vi ändå skall behöva åka in tre veckor av fyra på en månad och samtidigt inte belasta kollektivtrafiken. Det går inte ihop. Dessutom förstår vi inte hur ni tänker med distansundervisning var tredje vecka. Visst kommer det bli litet luftigare om en årskurs är hemma men det kommer fortfarande vara mycket svårt att hålla avstånd. Det är uppenbart att ni inte besöker skolor så ofta; om ni hade gjort det hade ni insett att det är en löjeväckande tanke att hålla skolorna öppna. Är det verkligen rättvist tycker ni att vi i tredje klass (och de andra klasserna för den delen) måste utsättas för potentiell smitta på skolan och bara vara hemma en vecka? Händer det något speciellt var tredje vecka som gör det omöjligt att få smittan eller vad har ni för bevis för att det skulle hjälpa? Vi förstår uppriktigt inte varför ni inte inför en ordentlig distansundervisning som den vi hade i våras där samtliga elever var hemma? Visst, distansundervisning är inte kul. Men i denna mycket speciella situation måste man se till landets bästa. Det ni nu gör är att riskera inte bara elevernas liv utan även deras nära och kära med er tondöva nonchalans. Kan ni verkligen se er själva i spegeln och hävda att ni har gjort rätt? Samtidigt som ni velar fram och tillbaka angående distansundervisning smittas fler och fler; vissa till och med dör. Sen skyller regeringen på oss unga för att vi inte följer restriktionerna. Det är ganska svårt att följa de för övrigt vaga råden när vi måste trängas på bussen eller tåget för att sedan vara på skolan där vi också utsätts för smitta. Eleverna är förvirrade. Lärarna är förvirrade. Men vi alla har samma fråga på läpparna: “Hur tänker ni?”

Det hela kan sammanfattas som att vi som har skrivit under denna namninsamling kräver att skolorna stängs tills att smittoläget blir bättre. Det är ohållbart att Umeå Kommun är så vaga och tvingar eleverna att riskera sina liv tre av fyra veckor när det disransundervisningar finns som ett alternativ Förhoppningvis får detta upp ögonen på kommunen och får tillbaka dem till den hemska verklighet vi just nu lever i.

Genom att underteckna godkänner jag att Malcolm Unge lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.