Stäng kolmårdens delfinarium

Jag kan förstå varför folk älskar delfiner/valar och varför många vill se dem på nära håll, men att sätta valar och delfiner i tankar för vår "underhållning" är fel. Valar och delfiner är mycket intelligenta djur som vill och behöver leva i komplexa sociala grupper. De har separerats från sina familjer för att sättas i fångenskap, ofta i grymma jakter och en del när de är mycket unga.

Vilda valar och delfiner kan simma upp till 100 mil per dag för att jaga fisk och leka. I fångenskap har de mycket liten plats och kan inte bete sig naturligt. En tank/pool kan aldrig ersätta oceanen. Den mentala, emotionella och fysiska stress som en val eller delfin lider i fångenskap kan försvaga immunförsvaret. Även om valar och delfiner hålls i en miljö fri från rovdjur, föroreningar och andra hot, så dör de unga. Dödligheten för kalvar till valar och delfiner är också mycket högre i fångenskap.

Valar och delfiner i fångenskap har utbildats för att utföra trick, dag efter dag, för mat som belöning istället för att bete sig naturligt. När de inte utför shower, hålls de i en uppsamlingstank som är mindre än show pooler.

Att tränga ihop djur tillsammans i trånga utrymmen kan leda till stress och aggression utan att kunna skydda sig mot varandra får de märkbara skador. Vildfångst av valar och delfiner är brutala många djur dödas eller skadas. Vi har ingen rätt att sätta dessa fantastiska varelser i fångenskap.

Val- och delfinshower är ingen utbildning eller bevarande; stress och störande beteende är vanligt bland delfiner som visas i delfinariet. Fångenskap handlar om att tjäna pengar. Det finns många fantastiska möjligheter att se valar och delfiner i det vilda, både från land och med ansvarsfulla organisationer, så hjälp oss få slut på att hålla de i fångenskap och istället låta valar och delfiner vara vilda.

Få Fakta:

fakta om Späckhuggare och Delfiner i fångenskap

Av Linda Wolfe, Program Associate

MMPA gör det svårare att fånga marina däggdjur i vilt tillstånd, akvarier kan fortfarande ansöka om tillstånd eller importera djur som fångas i andra länder.

Trots deras påstående, behöver marina parker inte bidrar till att bevara marina däggdjur genom deras avelsprogram. De marina däggdjur som oftast är uppfödda i fångenskap anses inte vara hotade eller utrotningshotade.

Akvarier har ingen avsikt att återföra djur till det vilda. Faktum är att de ofta hävdar att framgången för sådana insatser skulle vara osannolikt och häftigt motsätter sig detta. Ett påstående om att valar/delfiner i fångenskap inte skulle överleva, vilket är en lögn.

Marina däggdjur lever i små, ​​sterila kapslingar och berövas sin naturliga aktivitetsnivå, sociala grupper och interaktioner med sin naturliga miljö, och många marina däggdjur i fångenskap utveckla stereotypa beteenden och /eller aggression som inte har påvisats i det vilda. Det vi har lärt oss av forskning i fångenskap är att späckhuggare och delfiner är smartare än man tidigare trott, vilket ger mer bevis för att ett liv i fångenskap är omänskligt.

Forskning visar att det inte finns någon signifikant skillnad mellan livslängden för fångenskap och vilda späckhuggare/delfiner. Trots den kontrollerade miljön, rutiner som veterinärvård och mediciner inklusive antidepressiva, visar att delfiner och späckhuggare i fångenskap inte överleva sina vilda motsvarigheter. De lever däremot kortare liv än de vilda.

Att tvinga späckhuggare och delfiner som lever i grupper och dikteras av människor stör dynamiken i naturliga hierarkin, vilket i sin tur rubbar deras naturliga beteende.

Att ha vilda djur i fångenskap för människans nöjen är grymt, eftersom det berövar dem möjligheten att fritt bedriva instinktiva beteenden i deras naturliga miljö.

Vi måste få ett slut på denna miljonindustri som bara är ren djurplågeri. Kolmården säger att de inte är en av dom som inte stöttar denna handel men hur menar dom? Vart kommer då de delfiner som finns i deras akvarium? De måste en gång ha varit vilda..

De kan inte påstå att de inte har ett ansvar och att även dom står för den industri som uppstått. Vad jag förstår har minst 50 delfiner dött i kolmården och man fortsätter med dessa delfinshower som bara orsakar stress.

Skriv under och gör oss hörda för att stoppa industrin!