Splittra inte familjen!

Hjälp oss med ditt namn och dela!

(Bild och text nedan)

FB_IMG_1562841479749.jpg

Jag skulle vilja berätta en historia. En historia om en ung man från Kuba. Låt oss kalla honom Richard.

Richard föddes och växte upp på Kuba, ett land som var (och är) i kris… Där befolkningen fattades mycket, den största bristen var mat och medicin.

En dag 2017 bestämde sig Richard för att det var nog. Han hamnade i en situation där han valde att stå upp för de mänskliga rättigheterna.

Under en protest togs han tillfånga och blev satt i häkte av en kubansk polis. I väntan på dom blev Richard frisläppt. Han insåg att han riskerade flera års fängelse pga att han stått upp för människors rätt till medicin, vård och mat.

I fruktans tid kom Richard att tänka på sin bror i Sverige. En bror, som vid flera tillfällen berättat om tryggheten Sverige hade att erbjuda. Mitt i allt kaos, fattade Richard ett svårt beslut, att lämna sitt hem och ta sig till Sverige.

På Kubas flygplats, fanns en bekant som tog risken att hjälpa honom lämna landet.
Richard kom tillslut fram till sin bror. Från första stund i Sverige kände han sig väl bemött. Han var äntligen trygg.

Det Richard inte visste var att hans liv ytterligare skulle ta en vändning… Men denna gången till det bättre.

Richard träffade en ung kvinna, 27 år gammal. Låt oss kalla henne för Alexandra. Hon älskar salsa och att umgås med sin familj. Alexandra har även en dotter, låt oss kalla henne Ashley… Ashley är 6 år.

Första gången Richard mötte Alexandra, var på ett dansställe en kväll 2017. Han tyckte att hon var det vackraste han någonsin sett. Det tog inte lång tid innan Richard och Alexandra föll för varandra. Och strax där efter flyttade dom ihop. Det kändes så rätt. Richard blev en fadersfigur för Ashley och Ashley älskade Richard högt. Han tog sin an Ashley som sin egen dotter och älskade henne villkorslöst…
Innan Richard visste ordet av, var han och Alexandra i väntans tider… Tänk att dom skulle få en son och han skulle äntligen få bli pappa. Alexandras graviditet var väldigt påfrestande då hon några år tidigare skadat sitt bäcken i en bilolycka. Richard var en gentleman och såg till att allt i hemmet sköttes och att Ashley, Alexandra och framtida sonen hade det så bra som möjligt.

Som en mardröm - hotade migrationsverket med att skicka Richard tillbaka till Kuba. Nu när han äntligen funnit sin mening. Sin familj och sitt rätta hem. Richard bad om att få stanna, han ville finnas där för sin son. Han skaffade sig ett jobb för att kunna försörja sin kärlek och deras barn. Richard kände glädje i att vara självförsörjande. Men ovissheten om framtiden var otroligt jobbig.

Äntligen kom, låt oss kalla honom Marcelo… En frisk, efterlängtad och älskad liten pojke. Richard var i sitt livs bästa ögonblick samtidigt som migrationsverket flåsade honom i nacken.
Skulle Sverige verkligen skilja honom från sin nyfödda son? Hans familj? Han hoppades med allt han hade att han skulle få stanna.

Men så kom beslutet... ”Du är tvungen att lämna din son, din sambo och bonusbarn” Med andra ord ”Du ombes överge din familj”

Nu går Richard med en sten i bröstet och väntar på datumet han blir utvisad från Sverige. Vad som väntar när han anländer till Kuba är ovisst. Det kan ta upp till två år för honom att få tillåtelse att återvända till Sverige och sin familj. Om Kuba väljer att släppa iväg honom dvs.

Richard kommer då att förlora de två första åren i sin sons liv. Bli av med sitt jobb, sina vänner och sin trygghet. Han riskerar även fängelsestraff i Kuba....

Tänk om jag sa att denna historien är sann?
Jag önskar att någon kan hjälpa mig att visa hur dagens Sverige fungerar… hur vårt land splittrar familjer och hur barn tvingas leva utan sina föräldrar…

Migrationsverket är beredda att betala resor samt de tillhörande kostnader som tillkommer istället för att låta Richard fortsätta att finnas där för sin son och fortsätta vara självförsörjande.
Vi behöver all hjälp vi kan få, kan du hjälpa oss?

Marcelo, 2 veckor gammal, förtjänar sin pappa!

Alexandra Bengtsson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Alexandra Bengtsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.