sovmorgon

"OMÖJLIGT ATT FÅ DEN SÖMN VI BEHÖVER"

På österportskolan i Ystad så är det många lektioner som börjar klockan 8, och vissa av dessa dagar pågår ända till klockan 16-17.

Tänk dig nu ett imaginärt men ofta ganska träffsäkert scenario. Tänk dig att du inte bor centralt. Du måste gå upp klockan 5:30 varje morgon för att hinna med bussen som tar dig till skolan 20 minuter innan lektionen börjar. Du arbetar flitigt i skolan trots att du är väldigt trött och inte har någon ork egentligen, tills skoldagen slutar klockan 16:00. Eftersom att du inte hann med bussen så måste du vänta i skolan en timme till. Du är då hemma ungefär 18:00.

När du väl är hemma så väntar läxor, prov, uppsatser och det är väldigt svårt att inte känna minsta lilla ångest. Du utövar även en fritidsaktivitet som du ska gå på 18:30. Du hinner knappt med att slänga i dig något att äta innan träningen börjar, men det är som vanligt (stressigt), så du tänker inte så mycket på det. Du kommer hem när klockan är ungefär 20:00 och du är totalt utmattad, det har varit en lång dag och du har nu sammanlagt varit i vaket tillstånd i ungefär 14,5h. Du äter middag med familjen och det är i princip den enda stunden som du och familjen träffar varandra under dagen, men du stressar dig ifrån matbordet då du kommer på hur mycket skolarbete du har att göra.

Nu är det dags att göra ditt skolarbete, och eftersom att du har prov imorgon, men också känner att du vill ha lite egentid nu på kvällen så sitter du uppe till klockan 24:00. Du går upp nästa dag igen klockan 05:30 och du har fått 5 timmar och 30 minuters sömn. 5 Timmar och 30 minuter. Detta är ungefär 3 och en halv timme mindre än rekommenderad sömn för tonåringar som genomgår puberteten. Din familj är irriterad på dig, eftersom att du inte spenderar mer tid med dem och du är ofta negativ och trött. Din flickvän/pojkvän får inte tillräckligt med tid heller. Dina fritidsintressen har du bara tid med på helgen och den sociala delen av ditt liv försvinner långsamt. Ångest bubblar igenom hela kroppen.

(Artikel)

Många elever i övre tonåren drabbade av kronisk sömnbrist. Tidiga morgnar försämrar inte bara studiekapaciteten hos tonåringar, de är också ett direkt hot mot deras hälsa. Därför borde skoldagarna börja senare, skriver fem forskare i Svenska Dagbladet.

Vilken tonårsförälder har inte försökt släpa upp sitt barn, och förundrats över tonåringens aldrig sinande behov av sömn.

Nu visar forskningen att de trötta tonåringarna inte är lata eller förslappade, utan att de faktiskt lider av sömnbrist, något som kan få allvarliga konsekvenser för ungdomarnas hälsa.

Senare skoldagar bra

För en tioåring är det inga problem att gå upp före sju, men i puberteten ökar sömnbehovet till nio timmar per natt, vilket med skolornas tidiga morgonscheman gör det snudd på omöjligt för tonåringarna att hinna få den sömn de behöver.

Ett forskarteam pekar i en debattartikel i SvD Brännpunkt på att en rad undersökningar visat att senare skoldagar skulle vara bättre för eleverna.

En studie från University of Minnesota med 9.000 gymnasieelever visar att när skolans starttid flyttades fram från klockan 7.50 till 8.40 förbättrades elevernas betyg – samtidigt som trötthet, depressionssymtom och koffeinkonsumtion minskade.

”Det finns i vår kultur en djupt rotad föreställning om att det danar karaktären och är bra för disciplinen att gå upp tidigt på morgonen. Tidiga skolmorgnar inte bara försämrar studiekapaciteten hos en stor ­andel elever i de övre tonåren ­utan utgör också ett direkt och allvarligt hot mot deras hälsa” skriver forskarteamet, som består av fyra utbildningsexperter från Lunds universitet och en sömnexpert från University of Oxford.

”Moraliseringar över forskning”

I USA har många skolor flyttat fram skolans starttider, och även i England görs försök med att låta skoldagarna i gymnasieskolan börja senare.

Nu efterlyser forskarna liknade steg i Sverige och understryker att frågan om att lägga om skoltiderna, med hänsyn till tonåringarnas dygnsrytm är vetenskaplig och inte ideologisk. De menar att moraliseringar inte borde trumfa forskning i det här fallet, utan att vi med den kunskapen vi har borde tänka nytt.

”Att börja skoldagen senare vore ett enkelt första steg.”

TL;DR: