Sluta ge misshandlare och sexköpare plats i TV

Återigen har program som Nyhetsmorgon gett en man som begått brott ta plats i tv-soffan. Denna gången pratar vi om Paulo Roberto. Dömd för misshandel, uttalad icke-feminist och nu senast sexköpare.

Paulo har köpt sex från en ung kvinna från ett mycket fattigt land. Och vad händer? Han får tv-tid. Han får "styrkekramar" i kommentarsfälten och kändisar som Bingo Remér skickar kärlek. Instagram används till buhu-stackars-mig-titta-vad-bra-jag-är-som-tar-ansvar. Precis som kommentarerna när han blev dömd för misshandel.

Andra som fått tv-tid är t ex Carl Adam Tillberg. Han misshandlade sina flickvänner och kunde inte ens lova att det inte skulle ske igen. Han har även släppt en bok, hyllas för sin öppenhet, fick vara med i radio och har en fan-sida på facebook. Även han använder sin instagram på samma sätt. Stackare som blir ogillad.

Dessutom väljer TV4 att sparka honom efter intervjun. Att ta avstånd nu, det räckte inte med misshandeln han dömts för.

När intervjuas offrerna? När får kvinnorna ta plats?
Vi är trötta på detta. Varför fortsätter ni ge dessa män plats och tv-tid?

Vi kräver förändring.

Genom att underteckna godkänner jag att Erica Gilbertson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.