Det är nog nu!

Kommentarer

#1001

Jag jobbar på högstadiet och fick corona på jobbet, troligtvis av elever. Är gravid.

(Malmö, 2020-12-16)

#1003

Vi befinner oss i ett kaftasverige. Håller med om allt.
Nu bara m å s t e vi ta detta på allvar. Börja ingå i världen.

(Västerås, 2020-12-16)

#1004

Pga. att det i vanlig ordnings sprids desinformation, uppgifter av motstridig sort. Det politiska spelet står över folks hälsa. Man offrar människor för att kunskap sakna samt vilja och ambition. Det var lika illa under Estoniaolyckan och tsunamikatastrofen.
Man kan sammanfatta handlingsförlamningen med det infantila sms som skickades ut häromdagen, det säger allt hur illa det har sköts!

(Uppsala, 2020-12-16)

#1008

Nu får det vara nog, sluta lek med våra liv.

(Grums, 2020-12-16)

#1011

Jag skriver under frivilligt därför att jag jobbar som lärare i förskola och ser allt det som beskrivs i texten i min vardag....alltså även i förskolan

(Lenhovda, 2020-12-16)

#1014

Skandal hur pedagoger och personal på högstadieskolor blivit behandlade pga av otydlighet och noll ansvar från myndigheter och regering.

(Stockholm, 2020-12-16)

#1023

Barn och lärare har rätt till skydd i den miljö de tvingas vistas i. Barn liksom lärare smittas och smittar visst och kan drabbas av svåra långvariga symptom/sjukdom. Ett av de barnen är min dotter!

(Västerås, 2020-12-16)

#1024

Jag skriver under pga min mamma arbetar på förskola in Sverige och jag känner andra som arbetar på skola så detta betyder mycket för mig.

(London, 2020-12-16)

#1033

Förlorat förtroende på FMH OCH REGERINGEN
LIDER AV ALLSA DESSA DÖDA
SAMT NOCHALANSEN AV HUR DE ÄLDRE BEHANDLAS ?! Ingen sjukhusvård alltför många har avlidit i onödan,

(Stockholm, 2020-12-17)

#1039

Jag skriver under på grund av att jag är livrädd över hur FHM har missat att skolan är en utmärkt smittoplats. Att man inte förstår att varje barn kommer hem till sin familj med potentiell smitta efter en heldag på skolan.

Tycker även att pedagoger/fritids ska få kräva provsvar på förkylda barn. Att dom ska få skicka hem barn med förkylningssymptom som inte testats.

(Skepplanda, 2020-12-17)

#1041

Jag arbetar som lärare. Jag blev smittad på min arbetsplats i mars och har varit sjukskriven till och från sedan dess.

(Järfälla, 2020-12-18)

#1047

Jag jobbar som förskollärare och tycker att det bör ske en förändring i Fhm riktlinjer

(Malmö, 2020-12-18)

#1048

Jag är lärare och håller med allt som står ovan! Jag har fått nog!

(Upplands-Bro, 2020-12-18)

#1053

Mina 2 barn är lärare i grundskolan. Min son smittades positivt i skolan där han undervisar och han smittade hela hans familj. Över 1 månad var hela familjen isolerad med feber osv. Båda mina barn är rädda när dem går i skolan. I bådas skolor är många lärare positiva. Och ingenting händer!!!

(Sollentuna, 2020-12-18)

#1055

Jag skriver under på detta därför Anders Regnell år inkompetent och behöver bytas ut. På skolans område gör han grova missbedömningar av smittspridningen och behovet av munskydd i nära relationer. Vi måste följa EU och Tyskland på detta område. Om inte regeringen gör ändringar i denna stund måste regeringen tvingas att avgå för att undvika ytterligare skador i vårt land.

(Vega, 2020-12-18)

#1057

Jag känner mig orolig varje dag på jobbet. I matsalen får jag nästan ångest😢

(Alingsås, 2020-12-19)

#1059

Jag har drabbats

(Alingsås, 2020-12-19)

#1065

Var rädd om våra barns ledsagare !

(Umeå, 2020-12-22)

#1069

Att barn inte smittar är helt absurt. De kanske inte blir lika sjuka som vuxna men de smittar likförbaskat. Jag arbetar som förskollärare och där är det omöjligt att hålla avstånd till barnen. Barnen är helt beroende av vuxna. Det kan inte hejda sina impulser att hosta rakt ut i luften. De kan inte hålla två meters avstånd osv. Har själv blivit smittad när jag tog hand om ett sjukt barn i mars och ligger fortfarande sjuk men har nu ett rehab-team som försöker hjälpa mig. Men vägen tillbaka till mitt vanliga jag känns lång. Barn är tysta smittspridare. Det är dags att ta det på allvar. Man kan inte offra personalen/pedagogerna/lärarna bara för att hålla skolan/förskolorna öppna. Om all personal blir sjuk vem ska då ta hand om barnen.

(Ängelholm, 2020-12-24)

#1085

Känner mig jätteorolig inför terminsstart när alla varit på olika håll och vi ska tryckas in tillsammans först bara vuxna under två studiedagar och sedan köra på som vanligt med eleverna.

(Tullinge, 2020-12-26)

#1090

Har själv blivit smittad av Covid 19 på min arbetsplats. Ingenting görs där f att minska smittspridningen. Vi har inte ens tvål på wc...

(Malml, 2020-12-26)

#1093

Jag är lärare och har en omöjlig arbetssituation! Det GÅR inte att följa rekommendationerna i skolan.

(Iggesund, 2020-12-26)

#1095

Vi som jobbade sista veckan innan jul på min skola har blivit smittade av covid-19 och är nu sjuka!

(Karlskrona, 2020-12-26)

#1110

Lärarna är oskyddat utsatta för smitta.

(UMEÅ, 2020-12-26)

#1115

Låt oss sätta segel med förändringens vindar.

(Stockholm, 2020-12-26)

#1119

jag är lärare och vill inte bli smittad eller bära jem smitta till min familj. många kollegor redan blivit sjuka

(Göteborg, 2020-12-26)

#1120

Jag jobbar som gymnasielärare och har på mitt jobb varit mitt i smittspridningen varje dag. Oron för att bli smittad har gjort sig påmind mer eller mindre varje dag.

(Härnösand, 2020-12-26)

#1123

Måste få en ändring på hur skolorna hanteras i denna pandemi. Vi har rätt till samma skydd som resten av befolkningen! Vi är ingen skyddad zon!!!

(Örnsköldsvik, 2020-12-26)

#1133

Jag är lärare och jag är livrädd för att gå till jobbet. Jag förväntas undervisa och vikariera i klasser med konstaterade fall av covid19 bland eleverna. Det är trångt, dålig ventilation, dålig städning och ingen tillgång till handsprit i klassrummen eller ytdesinfektering på hela skolan.

(Stockholm, 2020-12-26)

#1136

Arbetar inom skola, åk 6-9.

(Stockholm, 2020-12-26)

#1139

Jag arbetar som högstadielärare i Ma/NO/teknik.
I början av december 2020 insjuknade jag i Covid-19 - tack och lov lindrigt.
Då jag talade med läkare och smittskyddsspårare var konstaterandet att jag med allra störst sannolikhet hade blivit smittad på min arbetsplats av en elev som jag undervisat och varit nära samma dag hen insjuknade i konstaterad Covid-19.

Det är en total lögn av FHM att hävda att barn i grundskolan inte smittar och att personal på grundskolor inte löper risk att bli smittade av skolans elever och sedan själva insjukna!!!

(Bålsta, 2020-12-27)

#1141

Ännu en utmattningsdepression till följd av hårt pressad arbetssituation! Detta blir min tredje.
Lägg därtill dubbelsidig lunginflammation som först diagnostiserades som Covid-19 TRE gånger med negativt resultat.
Vi lärare orkar inte längre!
Vi tar slut!

(Stockholm, 2020-12-27)

#1151

För att vi lärare behandlas som om vi ingenting är värda. Våra människoliv struntar man i, huvudsaken barnen får den utbildning de har rätt till. Det går inte att följa några riktlinjer i skolans värld, framförallt inte åk F-6. Trånga utrymmen och lokaler ska vi förhålla oss till också. Det säger sig självt att det inte går. Vi får bara hoppas att vi inte blir smittade och allvarligt sjuka.

(Bålsta, 2020-12-27)

#1158

För jag är en utsatt lärare och det går inte att hålla distans i undervisningen

(Strängnäs, 2020-12-27)

#1162

Jag tycker hanteringen av skolan har varit upprörande dålig under pandemin. Jag skulle vilja veta hur de grundar att skolan är ett säkert ställe för oss lärare och elever att vara i.
Ett ställe där du inte ens kan följa ett minimum av rekommendationerna är självklart inte ett säkert ställe.
Dessutom finns det i gen bra statistik för det fanns i ha testet fram till juni. Så alla vi lärare och elever som blev sjuka mellan feb-juni är ju inte med i beräkningarna.
Besök en skola och återkom!

(Uppsala, 2020-12-27)

#1164

Jag är en orolig förälder till barn i åk2 och åk5 även en bebis hemma

(Ljungskile, 2020-12-27)

#1165

Är trött på hur skolpersonal offras och bara ska vara där för att föräldrarna ska kunna jobba. Lärare är ju ett kall, eller hur? Vi gör det ju för barnens skull, eller hur? Vi ställer ju upp, eller hur? Jag förstår att skolorna behöver vara igång, men att man får noll cred för det STÖR MIG!!!!

(Örebro, 2020-12-27)

#1170

Jag har varit föräldraledig under Corona. Ska tillbaks till 32st 15 åringar i ett klassrum i januari. Undrar hur Fhm tänker????

(Löddeköpinge, 2020-12-27)

#1179

Min syster fick långtidscovid på sitt jobb som lärare, en månad innan vaccinering påbörjades.

(Solna, 2020-12-28)

#1184

5 kollegor blev sjuka över en helg, där stod jag som ensam pedagog, utan att vi stängde förskolan. Veckan därpå blev jag och en vikarie sjuk. Vi stängde ej förskolan då heller. Har använt mask sedan I maj

(Stockholm, 2020-12-28)

#1190

Språkintoduktiomselever borde inkluderas i distans när resten av gymnasiet är på distans. Om de inte är precis nyss anlända, klarar de det lika bra som andra elever.

(Stockholm, 2020-12-28)

#1194

Ingen ska gå till jobbet och riskera livet.

(Sigtuna Stockholm, 2020-12-28)

#1195

Förskollärare

(St Olof, 2020-12-28)