Stoppa AR förbud och stoppa blyförbud

Kommentarer

#411

Jägare och sportskyttar bidrar till samhället och förtjänar att stöttas och utvecklas.

Michael Larsson (Södertälje, 2025-05-13)

#412

Anser att ett vapen är ett vapen oavsett hur de ser ut. Även detta område är i ständig utveckling. Ska en viss vapentyp förbjudas kan lika gärna köksknivar förbjudas.

Att förbjuda bly som kommer ut i liten dos i samband med jakt känns inkompetent när vissa länder slänger sopor i floder, försvaret provskjuter och övar i vårat dricksvatten, båtar läcker bränsle & olja i dricksvatten, politiker FLYGER för att gå på "klimat möten" som kan ske digitalt.

Johan Lidnert (Skövde, 2025-05-13)

#415

Jag håller med dessa krav

Albin Hårshagen (Örnsköldsvik, 2025-05-13)

#416

Jag skriver under därför att jag tycker det är helt fel att förbjuda vapen bara på grund av dess utseende m.m

Magnus Hernstigen (Karlskoga, 2025-05-14)

#430

Jag anser att landet ska styras med lag baserad på fakta och inte på känslor.

Benny Johansson (2025-05-14)

#436

Våran demokratiska rätt rubbas. Helt laglydiga personer, mej inkluderad, ska ej bli straffad pga av människor med psykiska problems illdåd.

Jonas Ericsson (Borlänge, 2025-05-14)

#446

Vi måste göra rätt insatser mot skjutvapenrelaterat våld.
Inte ta beslut i panik som inte har någon verkan på det riktiga problemet.

Ulf Jarl (Björlanda, 2025-05-14)

#447

Jag kommer byta parti från 12 år med SD och gå över till afs eller med.om ni inte ändrar eran ståndpunkt i dessa frågor.

Jörgen Enmark (Skellefteå, 2025-05-14)

#448

Jag protesterar mot förbud av vapen av AR typ eller förbud baserade på utseende. Jag protesterar även mot blyförbud. Samt att jag vill att 5 års licenser tas bort!

Göran Tuvebäck (Mellerud, 2025-05-14)

#458

Föreslagna förbud har inte vetenskaplig eller folklig grund och kommer inte på något sätt göra Sverige säkrare.

Robert Fahlström (Värmdö, 2025-05-14)

#459

Laglydiga vapenägare ska inte straffas för att populistiska och valhänta politiker försöker ta enkla poäng.

Fredrik Olsson (2025-05-14)

#460

Regeringen ska inte starffa laglydiga människor för någon annans brott.
Läg all energi på dessa förbannade gäng som härjar frit på våra gator och torg.

Joakim Kvarnström (2025-05-14)

#468

Vi ska lösa rätt problem!

Henrik ekstam ekstam (Helsingborg, 2025-05-14)

#471

Jag skriver under för att det är min och andras skyldighet att skydda oskyldiga personer som blir lidande om statens lagändringar/lagförslag går igenom.

Jimmy Hinders Martinsson (Älvdalen, 2025-05-14)

#474

Det måste finnas relevant fakta till förbud och inte bara politiska poäng, det kommer inte lösa problemet

Stefan Eliasson Eliasson (Uddevalla, 2025-05-14)

#475

Jag håller med om att förbjuda ar10/15 är helt fel. Det är också början på nått som vi inte vill ha, att staten ska kunna gå in i efterhand och förbjuda saker man fått tillstånd till en gång. Blir ju roligt när dom säger att dom drar tillbaks alla bygglov tex.

Simon Söderberg (Skurup, 2025-05-14)

#480

Jag skriver på för att jag anser att ett förbud beroende på ett visst utseende är helt felaktigt. Dessutom trotsar detta ett gynnande myndighetsbeslut som är grundlagsskyddat. Angående blyförbudet anser jag att det bygger på ren nonsens från den så kallade miljörörelsen. Jag är själv Sverigedemokrat och var nog det sämsta jag hört från partiet. Överväger utebliven röst 2026.

Bengt Bogren (Ulricehamn, 2025-05-14)

#481

Lagändringen är ett slag i luften och påverkar enbart laglydiga jägare och får inte effekten man är ute efter.

Albin (2025-05-14)

#484

Regeringen försöker ta beslut på felaktiga grunder samt att försämra för laglydiga skyttar och jägare .
Ta itu med det verkliga problemet, de illegala vapnen och våldsverkarna.
Det är inte skyttar och jägare som behöver hårdare lagar och förordningar!

Ulf eden kravik (2025-05-14)

#486

Dessa förslag är helt felaktiga ,

Simon Dahlström (2025-05-14)

#490

Laglydiga vapenägare ska inte straffas för vad kriminella galningar gör!

Per (2025-05-14)

#494

I princip allt kan användas vid brott, jakt vapen och knivar likväl fordon eller stenar grenar etc.
Listan blir oändlig.
Att snabbt och säkert kunna fälla ett vilt bör vara det viktigaste,särskilt om det fått en dålig träff och ett nytt måste avlossas. Det underlättas avsevärt med ett semi automatiskt jaktgevär då man kan behålla målet i siktet hela förloppet.
Lidande och utdragna eftersök minimeras.
Detta lagförslag är bara populistiskt och missar fullständigt målet bokstavligen.
Inga saker och ting dödar, det är mäniskor som gör det.
Så fokusera på vård av mäniskor som mår dåligt istället för att skylla statens tillkortakommanden på en vapen typ som ägs av ansvarsfulla medborgare.
Lägg resurser på sjukvård polisen och tullen istället.

Conny Broström (Boden, 2025-05-14)

#504

Rättsäkerhet skall råda. Staten skall man kunna lita på och ej bete sig nyckfull.

Oskar Gren (2025-05-14)

#505

Jag är emot förbud mot ar vapen i allmänhet och expropiering av privat egendom i synnerhet.

Filip Sjöberg (Stockholm, 2025-05-14)

#510

Miljöpartiet är facister!

Magnus Wåhlstedt (Ekerö, 2025-05-14)

#513

Vansinnet och misstoendet mot oss som är dom laglydiga måste motverkas.

Tomas Sohr (2025-05-14)

#529

Jägare och sportskytte

David Bordes (Karlshamn, 2025-05-14)

#547

Jag skriver under pågrund av att jag är jägare och pistolskytt

Bengt Uppvall (Söderhamn, 2025-05-15)

#548

Bly är ert mycket bättre alternativ i skogen än något annat. Det är säkrare och gör mindre skada. Ett blyhagel i tex en fågel kapslas in och ger inte blyförgiftning medans ett stålhagel börjar rosta och skapar förgiftning.

Beträffande AR så spelar det ingen roll hur vapnet ser ut. Deg är inte utseendet som skapar farliga situationer. Vapen som vapen och vi lagliga vapenägare är fel personer att ge sig efter, när det finns kriminella människor som inte har vapenlicens.

Jocke Ringvide (2025-05-15)

#549

Det är inte ok att bestraffa jägare och sportskyttekårerna för Polisens och i förlängningen Statens bristande kompetens och prioriteringar.

Anders Blomkvist (Mora, 2025-05-15)

#553

Jag skriver under för att detta är helt otroligt korkat. Vapen är ett stålrör med hål i. Hur sedan mekanismen ser ut eller fungerar ska inte spela någon roll! Sedan är det väldigt dumt att förbjuda bly i ammunition innan det finns en bra ersättning i samma prisklass. Titta bara på hur det blev med hagel ammunition, sedan har jag själv gått över till ren koppar ammunition till klass 1 för flera år sedan men till klass 2-4 finns inget alternativ i bra prisklass ännu.

Dennis Johansson (2025-05-15)

#567

Vi behöver den frivilliga skytterörelsen och moderna gevär för att Sveriges säkerhet, eftersom den nuvarande säkerhetssituationen kräver det. Öva öva öva….

Nedim Jaginovic (Stockholm, 2025-05-15)

#571

För att ni driver en dagisverksamhet i riksdag

Miki Stokic (2025-05-15)

#575

Jag skriver under eftersom förbuden är grundlösa och inte på något sätt förbättrar vare sig säkerheten i vårt land eller miljön.

Erik Wassdahl (Föllinge, 2025-05-15)

#579

Jag håller inte med regeringens beslut öht.

Lars Brangenfeldt (2025-05-16)

#582

På grund av att politiker ska hålla de löften som de gått till val och vunnit på!

Jonas (Mora, 2025-05-16)

#585

Laglydiga och ansvarsfulla jägare och vapenägare ska inte drabbas av vad kriminella personer gör för att förstöra i vårat samhälle. Moderna vapen är ett steg i resan mot en modern jakt med hög jaktetik där vi minskar lidande för djuren samt ökar säkerheten för både djur och jägare.

William Gustafsson (Falun, 2025-05-16)

#586

Då AR-frågan lyftes i affekt efter det hemska dådet i Örebro utan någon som helst koppling till vad som faktiskt användes där. Frågan om blyförbud är principiellt viktig då vi redan har ett blyförbud där det faktiskt gör skillnad, ett totalt blyförbud hade enligt min mening haft minimal till ingen påverkan på miljön, därav är det helt onödigt att genomföra.

Filip (2025-05-16)

#598

Mina intressen inom jakt och skytte är i fara!

Jonas Svensson (Orsa, 2025-05-17)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...