Stoppa AR förbud och stoppa blyförbud

Kommentarer

#208

Vi måste stå upp emot tanklösa symbol- och känslopolitiska övergrepp som detta.

Peter Lindblom (Rättvik, 2025-05-02)

#211

Jag menar på att detta är endast kortsiktiga lösningar som ej verkar till någon förbättring i längden. Det är så pass lätt att få tag på vapen idag att det ej är intressant för kriminella att skaffa vapenlicens, eller att ej stjäla vapen heller. Gällande blyförbudet finns det vetenskapliga undersökningarutgörda av bla försvarsmakten som tydligt visar att bly kapslar in sig i skjutvallar och ej löser upp sig. Ta gärna ett beslut grundat på fakta och vetenskap, inte känslor och värderingar.

Erik (Rosersberg, 2025-05-02)

#212

Överförmyderi och förhastade slutsatser

Patrik Eriksson (Sundsvall, 2025-05-02)

#214

Detta är ett hastverk av politiker som inte hade koll innan det var utrett vad som hänt och använts vid det tragiska dådet.
Gör om gör rätt.

Magnus Wiklund (Piteå, 2025-05-02)

#215

När man har svårt att gå på de kriminella gängen där de skjuts och sprängs så tror man med symbolpolitik skall få stopp på våldet genom att gå på de laglydiga jägare och tävlingsskyttar.

Samma som att skapa armband sluta skjut, de kriminella slutar inte sin verksamhet. Ni införde förbud mot magasin och försvårade det för alla andra utom kriminella, slutade de att skjuta för det? Nej. Kunde polisen förverka magasin som påträffade kriminell tidigare? Ja.

Att lägga resurser på rätt ställe och rätt beslut är en sak som leder till effektivitet. Kraftsamla poliskåren och ha över tid verksamhet mot de kriminella, sluta skapa enkla poäng genom att försvåra och gå på laglydiga skyttar.


Att en person som tagit jägarexamen begår illdåd, som inte skulle få ha licens med tanke på historiken, där både samhället och politiker misslyckas. Igen skall ni straffa fel människor.

Skytteverksamheten behövs och har alltid spelat en viktig roll för försvarsmakten, polisen (som använder skjutbanorna) men även för totalförsvaret. Finna andra länder som ser nyttan speciellt när det är krig i närområde.

Försvåra inte för laglydiga skyttar och se till att hål era löften som ni hade inför valet, ganska enkelt. Där finns andra åtgärder sätt er ner och titta på de för att få stopp på skjutningarna och sprängningarna. Annars går det förlorat som Mexico.

Tony Köhrsen (2025-05-02)

#231

De är ett horribelt svepskäl att påstå att de finns svampplockare som skulle ligga vakna om natten för att de mötte en jägare som hade en tidsenlig bössa än en träkolv ifrån förr.. vi förbjuder inte bilar som går i 300 och ser nyare ut an konventionella modeller, så bör ej heller faller vara i jaktvapen.

Tider ändras, så även utseende

Alexander (Borås, 2025-05-02)

#239

Våra kedjor smids med den första länken.

Simon Åslund (Uppsala, 2025-05-03)

#240

Kriminella bryr sig inte om vapenlagar, straffa inte oss som är laglydiga.

Linus Swälas (Uppsala, 2025-05-03)

#243

Att vapenlagarba ska spegla den kriminella sidan. Inte den legala.

Andreas Jönsson (Gislaved, 2025-05-03)

#244

Att förbjuda "militär liknande" vapen för jakt är bara bakåtsträvande. Alla "klassiska" vapen har från början haft ett militärt användnings område. Om orsaken till detta är att en galning använde ett helta annat vapen kan vi lika gärna förbjuda alla nagelklippare eftersom kökskniven är det vanligaste mordvapnet bortsett från illegala vapen från Balkan.

Anders Uller (Kalmar, 2025-05-03)

#245

jag INTE på något sätt stödjer regeringens beslut angående förbud mot halvautomatiska vapen byggda på AR plattformen, tänkta inlösen av dessa vapen och andra beslut som gällande vapenlagstiftning som utgör ytterligare inskränkningar och hinder för oss legala vapenägare.

Görgen Pettersson (2025-05-03)

#247

Inget av dessa förbud kommer ha en positiv inverkan utan bara förstöra en väl fungerande jakt och sportskytte.

Per Holmström (Nyköping, 2025-05-03)

#249

Att förbjuda Ar är lika med populism maktmissbruk o okunskap.

Lollo (Båsta, 2025-05-03)

#250

För att symbol politik sällen bidrar med något positivt, och jag är en laglydig ar-ägare

Andreas Johansson (2025-05-03)

#251

Detta är viktiga frågor som verkar hanteras inte pga. fakta utan på grund okunskap och populism (plakatpolitik!)

Magnus Blix (JÄRFÄLLA, 2025-05-03)

#254

Tyckar att detta är ett högst populistiskt beslut som i slutändan inte kommer att förändra något. Se till vårt grannland Finland där rustas nu skjutbanan upp och skytte ses som en tillgång

Fredrik Samuelsson (Skellefyeå, 2025-05-04)

#259

Jag vill se underlättande regler för oss skyttar, inte tvärtom.

Tony Sågare (2025-05-04)

#268

La

Hans von Koch (Uppsa, 2025-05-05)

#269

Har varit intresserad av skytte och jakt hela mitt liv och kan inte tänka mig ett bättre intresse om man bor på landet

Hans-Erik Backjanis (Malung, 2025-05-05)

#281

Att förbjuda AR som vapen pga utseendet gör inget för säkerheten i Sverige. Fokusera på tillståndsprövning och kontroller istället.

John Ericsson (Örebro, 2025-05-13)

#284

Det är synd och skam att Tidö sviker sina vallöften på det här sättet. Beslut taget i ren affekt, symbolpolitik av värsta formen. Går detta igenom visar dom bara på hur vi är styrda av inkompetens oavsett vad man röstar på.

Daniel Bakke (2025-05-13)

#304

Det är fel med populistiska och feel nice förbud eller pålagor. Både bly ammunition frågan och förbud för en enskild vapen typ pga dess design är känslobaserade och eller aktivistbaserat hitte på som får mer negativa konsekvenser äv vad som påstås vara förebyggande.

Patric Warnebo (Höör, 2025-05-13)

#315

Förslagen är helt orimliga och har ingen som helst verklighetsanknytning.

Björn Hedlund (Valdemarsvik, 2025-05-13)

#318

Jag vill inte ha blyförbud och 5 årslicenser

Hans Persson (Sundsvall, 2025-05-13)

#327

det är helt fel väg att gå

Mikael (2025-05-13)

#334

Jag håller med

Bo Berggren (Malmö, 2025-05-13)

#340

Conny palm

Conny Palm (Enköping, 2025-05-13)

#341

Att göra intrång i medborgarnas rättigheter och runda grundlagen är så fel.
Ett bly förbud i kulor har inte någon inverkan på miljön så länge den är i fast form.
Det måste bli någon sanns och relevans i debatten om vapen och ett bly förbud.

Fredrik Niklasson (2025-05-13)

#358

Jag tycker att staten gör ett fatalt inkränkande på folks egenintresse! Och sviker folket som gav deras röster som dom gick till val på att göra förbättringar för legala vapenägare och inte som nu gå mot folket som gav deras förtroende!

Roger Eklund (2025-05-13)

#364

Jag ställer mig inte bakom politikernas känslostyrda och ologiska politik kring AR-plattformar för sportskytte och jakt.

Sportskyttar och jägare är bland de mest laglydiga och ordningsamma människorna i vårat samhälle och det är inte rätt att vår hobby/livsstil drabbas av vad kriminella väljer att göra.

Daniel (2025-05-13)

#374

Jag håller med om alla punkter

Arvid Öberg (2025-05-13)

#378

Jag ska börja med sportskytte och det här är helt fel!

Oskar Pernu (Kumla, 2025-05-13)

#379

Vi kan inte fortsätta med sån plakatpolitik som bara leder till försämringar och till och med rättssäkerhet. Det är dags att på riktigt börja infria löften och kunna stå på sig.

Fredrik Persson (Uppsala, 2025-05-13)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...