Shabanas asyl

År 2015 flydde Shabana som då var 15 år från Afghanistan tillsammans med sin mamma och lillebror, efter det att hennes pappa mördats av sina bröder i en strid om familjens mark och förmögenhet.

Hennes mamma var analfabet och hela flykten hanterades av en vän till hennes mördade pappa. Vännen anställde professionella smugglare för all hantering av flykten som gick via Turkiet till Ukraina och smugglarna försåg den flyende familjen med nya ukrainska identiteter.

Migrationsverket har bekräftat Shabanas afghanska nationalitet och hennes rätt till asyl mot Afghanistan, men på grund av det falska Ukrainska identiteten och en felaktig tjänsteanteckning från en tjänsteman vid svenska Ambassaden i Ukraina, anser Migrationsverket att Shabana även är Ukrainsk medborgare.

Trots att den Ukrainska kvinna som passet är utfärdat på är hittad, så vägrar Migrationsverket medge att det finns en konflikt mellan båda dessa identiteter.

Migrationsverket har därför besluta utvisa Shabana till Ukraina, där det finns en påtaglig risk att Myndigheterna skickar henne vidare till Afghanistan. Där kommer hon med störtsta sannolikhet att dödas av sina farbröder.

Vi yrkar således på att Migrationsverket väger in all den ansenliga mängd dokumentation som bevisar att hon inte är Ukrainsk medborgare, och därefter omprövar sitt beslut om utvisning.

Mer information om Shabanas ärende går att hitta på Facebook.

Genom att underteckna godkänner jag att Peter Kasesjö lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.