Schyssta arbetstider inom vård&omsorg

För schyssta arbetstider inom äldreomsorgen!!

Just nu pågår en stor förändring inom Uppsala Kommuns  särskilda boenden.

Det har fattats beslut om att korta ner natt-arbetstiden från 10 timmar till 9 timmar, samt ändra från 6-veckors schema till 4-veckors schema.

Detta resulterar i att nattpersonal som arbetar 100% kommer få arbeta 2 nätter och 1 kväll till på en 4 veckorsperiod, utan mer betalt(!)

Kvällspersonal som arbetar ute på landsbygden och åker kommunalt kommer inte vara hemma före midnatt.

Dessa schema-ändringar löper hög risk att leda till ökade hälsoproblem hos personalen, lång/kort sjukskrivningar för att man inte orkar, psykisk ohälsa i och med att man får mindre tid för familj och vänner. Det blir helt enkelt för lite återhämtning mellan arbetsblocken (exempel: arbeta 3-4 nätter ledig 1 för att sedan arbeta 3-4 nätter igen)

Detta går emot sänkningen av heltidsmåttet som infördes i april 2022 (från 36.20 till 34.20) som skulle ge mer återhämtning för nattpersonalen.

Avdelningschefen (Rasmus Sundström) på Uppsala kommun påstår att detta görs för att höja kvalitén på vården, HUR? Samt besparingskrav. På vilkas bekostnad?

Detta är inte samverkat med Kommunal, vi har endast fått information att en schema förändring skulle ske, men inte vad den innebar.

Personalen ute på arbetsplatserna är upprörda och känner sig överkörda. Några är redan sjukskrivna. Många ser sig om efter annat arbete.

Hur ska detta sluta? Vi kommer inte ha någon personal kvar i äldreomsorgen.

Därav hjälpte vi flera skyddsombud att lämna in en -anmälan om åtgärd- (6a § 6, arbetsmiljölagen) till sin arbetsgivare som tyvärr inte har lett någonstans,  så för att driva på ytterligare startade vi på Kommunal Sektion Uppsala Äldreomsorg en Namninsamling på alla särskilda boenden där vi kräver schyssta arbetstider!  Vi har fått ihop flera hundra underskrifter, men utan hjälp från tillexempel media som kan granska i sömmarna och sprida detta sitter vi lite fast. Nu tänkte jag även starta en digital namninsamling som ju är lite mer lättillgänglig.

Uppsala Kommun har heltid som norm, "alla har rätt att jobba 100%" men då ska det också vara möjligt, med ett rimligt schema som inte bränner ut personalen. I dagens samhälle när allt bara blir dyrare och dyrare är det många som inte har möjlighet att gå ned i tid för att orka, utan är beroende av heltidslönen.

Nu räcker det!
Sluta försök spara in pengar på vård och omsorg, utan oss stannar samhället.

Skriv under och var med och kämpa för äldreomsorgens tappra riddares rätt till en dräglig fritid med lite ork kvar för social samvaro med familj och vänner!

Caroline Nelborg, Undersköterska    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Caroline Nelborg, Undersköterska lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.