Sänkt hastighet i Magra samhälle.

Förslag på sänkt hastighet genom Magra

Under de senaste veckorna har den tunga trafiken på riksväg 42 genom Magra ökat med uppskattningsvis ca 60 tunga transporter om dagen p.g.a. en nyöppnad deponi i Upplo. Denna ökning av tung trafik har många gånger svårt att hålla hastigheten vilket påtagligt ökar risken för en allvarlig olycka i samhället. Därutöver har vi redan idag en betydande mängd tung trafik.
Skolan i Magra ligger i nära anslutning till vägen där den har ett dolt krön, krönet gör att lastbilarna vill ta med sig farten för att slippa gasa extra över krönet. Många barn måste passera denna farliga väg på vägen till och från skolan varje dag.
Kommunen och Trafikverket behöver agera omedelbart innan det sker en allvarlig olycka där ett barn är inblandat, i värsta fall med dödlig utgång.
Att sänka hastigheten med 10 km/h kan vara skillnaden mellan dödsolycka eller tillbud, med rätt hastighet ökar möjligheten att avvärja svåra konsekvenser av en ev. olycka.

Med lastbil: Vid 50 km/tim hinner du stanna på knappt 35 meter om det dyker upp exempelvis ett barn på vägen. Vid 60 km/tim hinner du på samma sträcka i bästa fall bromsa ner till 40 km/tim innan lastbilen är framme vid barnet.
(källa trafikverket)

Vi vill se att:

1.      Hastigheten sänks omgående till 40 km/h.

2.      En skylt som visar din hastighet placeras ut vid infarterna till Magra.

3.      Den nya 40-zonen utökas på riksväg 42 väster ut mot Sollebrunn då        samhället börjar före 50-skyltarnas placering och gång- och cykelbanans enda övergång över vägen ligger precis innanför det som idag är 50-zon vilket gör att många trafikanter inte hunnit få ner hastigheten. Även att en 60-zon placeras från Magra-skyltarna fram till tänkta 40-zonen.

4.      Den nya 40-zonen utökas på riksväg 42 ut mot Upplo för att få ner hastigheten före tätbebyggt område och sänka till 60 innan övergång till 40km/h

5.      Gång- och cykelbanans övergång blir ett övergångställe, alternativt ska det placeras blinkade skyltar som visar bilister att en gående närmar sig övergången.

6.      Att kommun och trafikverket överväger om hastighetssänkande åtgärder så som refuger bör byggs.

Boende i Magra med omnejd och barn på skolan önskar att åtgärder vidtages omgående. Vi kan även hjälpa till med arbete om så önskas, för att snabba på förändringarna.

50_zon.JPG

40_zon.JPG

Genom att underteckna godkänner jag att Robin Heij lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.