Sänk hastigheten till 40 genom hela Oxberg och sätt upp fartkameror vid Oxbergs infarter

Genomfartsbilar kör alldeles för fort trots 60 och 40 skyltar.  Man får hela tiden vara på sin vakt.  Året runt. Aktuell väg är Vasaloppsvägen.  Den är naturligtvis extremt trafikerad vid alla anordnade tävlingar som startar i Sälen och Oxberg  sommar som vinter.

Turisttrafiken går i en ständig snabb ström från och till Sälen de dagar det är stugbyte där.

Vissa sträckor kan fotgängare och cyklister inte ta skydd utan är hänvisade till landsvägen. Man kan bli rejält nedsmutsad vid blött väglag. Är det plogat finns inget utrymme att ta skydd . Hoppa ner i diket är ingen höjdare. Det kan vara problematiskt att ta sig fram  för fotgängare, hund och hästägare och cyklister.

Det är också  komplicerat för bilburna oxbergare som skall svänga av eller köra ut från sina respektive utfarter.

Under badsäsongen dvs semestertider är trafiken livlig. Vägen förbi badet är en 80 väg.  Oxbergsbadet är välbesökt och omtyckt men vägen dit kan vara livsfarlig. Särskilt för barn som cyklar och går till badet. Både tung yrkestrafik och turismen märks tydligt.

Hastigheterna måste sänkas. Dagens skyltar bör flyttas .  60 skylten i norra byn bör flyttas till en plats innan avfarten till badet, och ändras till 40. Fartkameror bör sättas upp.

Detta bör göras eftersom det föreligger mycket stor risk att det händer olyckor och att det  dagligen är ett obekvämt liv för byborna.  Att det saknas tillräcklig hastighetsreglering vid infarterna, gör det synnerligen trafosäkert.

Genom att skriva under godkänner jag att Gunilla Randers överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.