REFORMERA A-KASSAN!!

I ett land känt för sin välfärd och omsorg om varje medborgares välbefinnande står vi inför en paradox som inte längre kan ignoreras. Det handlar om vår arbetslöshetsförsäkring, en grundpelare i det sociala skyddsnätet, som nu kräver vår omedelbara uppmärksamhet och handling.

Tänk dig en vardag där osäkerheten om framtiden blir din ständiga följeslagare. Du har förlorat ditt arbete, en händelse som redan i sig är stressande och utmanande. Men det som följer är ännu mer förlamande: du vänder dig till a-kassan för stöd, bara för att mötas av en verklighet där långa handläggningstider, dålig återkoppling, och långsamma ärendesystem förvandlar din ansökan till en oändlig kamp.

Denna kamp är inte bara din. Den delas av akademiker och yrkesverksamma med lång arbetslivserfarenhet, som plötsligt finner sig fast i ett system som verkar likgiltigt till deras nöd. Dessa individer, som har byggt sina liv på hårt arbete och engagemang, står nu ansikte mot ansikte med den skrämmande möjligheten att deras kompetenser, deras karriärer, och deras bidrag till samhället har förlorat sitt värde över en natt.

Trots den trygghet och stabilitet vårt samhälle erbjuder, finns det en liten, men verklig risk att den ekonomiska desperationen kan driva några få till att överväga olagliga sätt att försörja sig och sina familjer. Denna möjlighet, även om den inte är vanlig, understryker ytterligare behovet av en omgående reform av arbetslöshetsförsäkringen för att förebygga att någon känner att det är den enda utvägen.

Människor, precis som du och jag, går just nu på knäna, utan ersättning i flera månader. De kämpar inte bara med förlusten av en inkomst, utan också med en känsla av övergivenhet i ett system som borde stå vid deras sida. Berättelser om familjer som tvingas in i ekonomisk osäkerhet, föräldrar som inte kan förklara för sina barn varför julen i år blir annorlunda, och unga människor som ser sina drömmar uppskjutna är inte bara historier. De är verkligheten för alltför många.

Nu står vi vid ett vägskäl. Det är dags för Sveriges politiker att ta till handling och visa ledarskap i denna kritiska stund. Vi uppmanar er, våra folkvalda representanter, att lyssna till rösterna från era medborgare och omedelbart vidta de åtgärder som krävs för att reformera arbetslöshetsförsäkringen. Vi måste säkerställa att systemet är utformat för att snabbt och effektivt stödja dem i behov, utan att någon känner sig tvingad mot en väg av desperata val.

Därför uppmanar jag dig att skriva under vår namninsamling för att reformera hela a-kassan. Tillsammans kan vi visa att det är dags för en förändring. Det handlar inte bara om att förbättra ett system; det handlar om att bevara människors värdighet, om att bygga ett samhälle där vi alla kan känna oss trygga, även när livet tar oväntade vändningar.

Låt oss samlas, för varje namn och varje röst räknas. Genom att stå enade i denna fråga kan vi göra skillnad. För en framtid där ingen behöver gå på knäna i väntan på det stöd de rättmätigt förtjänar. Vi uppmanar Sveriges politiker att agera nu, för tillsammans formar vi morgondagen

Genom att underteckna godkänner jag att Simon lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.