Rädda Tärnaby Alpina gymnasium

Tärna1.jpg

Tärnaby Alpina Gymnasium är landets finaste Skidgymnasium med landets kanske längsta och mest snösäkra skidsäsong och med de fina backarna inpå knuten.

Tyvärr hotas återigen TAG av nedläggning.

Den politiska direktionen i det relativt nybildade gymnasieförbundet för Storumans och Vilhelminas kommuner har makt att fatta beslut i den här frågan som på allvar avgör hela Tärnabys framtid. Att lägga ner TAG vore en katastrof för Tärnaby som samhälle.

Skidgymnasiet är tillsammans med Skidhemmet en fantastisk tillväxtmotor i detta glesbygdssamhälle. Ett 80-tal skidelever bor och verkar lokalt och får samhället att leva. De åtta tävlingar som anordnas innebär många hundra tillresande med hotellnätter, måltider, liftkort, tankning etc. Det Tärnaby har i den alpina skidåkningen är något som andra glesbygdsorter bara drömmer om.

En nedläggning skulle innebära en allvarlig nedåtgående spiral där hela turismen äventyras medan en fortsatt satsning ger mångdubbelt tillbaka med nya arbetstillfällen på orten.TAG:s framtid är inte bara en fråga om det alpina gymnasiet, det är en fråga om hela Tärnabys framtid.Låt oss samla oss och rädda TAG och rädda Tärnaby!

Rädda Tärnaby Alpina gymnasium    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Rädda Tärnaby Alpina gymnasium lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.