Rädda Svenska Balettskolan i Piteå

Barn och Utbildningsnämden i Piteå har lagt fram ett förslag om att stoppa intagningarna till Svenska Balettskolan från hösten 2018. Detta gör att utbildningen kommer att vara borta inom några år och de elever som har påbörjat sin utbildning inte får fullfölja den.

Svenska Balettskolan har en stor och viktig uppgift för dansen i hela Norra Sverige. Här har barn och ungdomar möjlighet att utbilda sig på en elitnivå för att senare kunna arbeta som proffessionell dansare runtom i Sverige och även ute i hela världen.

Denna utbildning finns bara i Stockholm,Göteborg och Piteå. Skulle skolan i Piteå läggas ner så kapar man möjligheten för de barn som bor i norra Sverige att få samma möjligheter som de i södra Sverige att få tillgång till en högt kvalificerad utbildning inom dans. Dessutom är Svenska Balettskolan en mycket viktig del i den "danskedja" som Piteå kommun har med Musik o dansskolan, Svenska Balettskolan, Dansgymnasiet och Danslärarutbildningen. Försvinner ett av dessa ben så kommer det att påverka de andra benen.

Skriv på och hjälp oss att rädda Svenska Balettskolan!

Katarina Wennberg    Kontakta namninsamlingens skapare