Rädda blås- och stråkmusiken på Ronneby Kulturskola från nedläggning!

Varför? - Det saknas pengar, för kulturskolan ligger under samma budget som skolan och det finns inget lagkrav om en musik-/kulturskola.

Musikskolan, numera kulturskolan, och skolorkester verksamheten har lång tradition i Ronneby. Med mycket engagerade lärare, många musikinstrument för barnen att välja mellan, olika konstellationer att spela musik tillsammans och flera andra möjligheter till kulturutövning. Barn står på kö. Alla är välkomna.

Verksamheten är välfungerande, ingen skadegörelse, inget bråk. Den är känd utanför kommunen och ligger i framkant - något att skryta med och vara stolta över!

Varför ska våra skötsamma barn och ungdomar återigen stå tillbaka?

Om undervisningen i blås- och stråkmusik och dessa lärartjänster försvinner, som förslaget ligger nu, kommer några av de mest drivande lärarna att försvinna, de som även håller i orkestrarna. Kulturskolan blir ett minne blott, ett som inte blir lätt att återskapa den dagen man inser sitt misstag!

Det finns ett annat förslag, från personalen, som innebär en stor besparing, nära målet på knappt 2 miljoner men där inga lärare behöver avskedas och barnen kan fortsätta utöva alla aktiviteter som kulturskolan erbjuder idag.

Tänk om! Låt inte kulturskolans fantastiska lärare gå och beröva inte barnen möjligheterna att utveckla kulturen!

Martin Robertsson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Martin Robertsson överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.