Rädda Ringeltaubska skolan!

Ett förslag inom barn- och utbildningsförvaltningen innebär att Ringeltaubska skolan i Edsbruk ska läggas ner från och med höstterminen 2024. Skolan har i nuläget ca 70 elever i åk F-6. Enligt förslaget skulle eleverna istället gå i Överums skola - 2 mil längre bort och åt fel håll för de flesta föräldrar som arbetspendlar. Förslaget innebär att barn som redan har omkring en halvtimme till skolan med skolskjuts, sannolikt skulle få dubbelt så lång restid. Detta för att kommunen ska kunna spara drygt 2 miljoner kronor per år. Beräkningen bygger dock på att kommunen lyckas sälja eller hyra ut skolan. Vi tror också att förvaltningen har räknat för lågt när det gäller ökade kostnader för skolskjuts.

Två miljoner kronor - för att rycka bort våra barns lokala sammanhang och ge dem sämre förutsättningar att lyckas i skolan, med långa dagar på vägarna. Samtidigt har kommunen råd att lägga miljontals kronor på prestigeprojekt i Västervik, som en ny ishockeyarena, utbyggnad av flygplatsen och investeringar i ny mark. Detta trots att vi som bor i Edsbrukstrakten betalar samma skatt som stadsborna.

Vi som bor på landsbygden har inte särskilt höga anspråk. Vi är vana vid att pendla långt och att själva arrangera aktiviteter för våra barn. Det vi kräver är en kvalitativ skola på rimligt avstånd - precis som vi har idag!

Vi vill ha kvar vår skola och en levande landsbygd! Vi uppmanar Västerviks kommunpolitiker att inte gå vidare med förslaget om att lägga ner Ringeltaubska skolan!

Föräldrarådet på Ringeltaubska skolan    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Föräldrarådet på Ringeltaubska skolan lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.