Rädda filmen i Ystad

Filmindustrin är hotad. Ystads ledande politiker har sagt ja till att bygga bostäder på Regementsområdet, vägg i vägg med Ystad Studios. Det gör det omöjligt att bedriva filmproduktion i studion. Tillgängligheten försämras radikalt. Filmbolagens trailers/lastbilar är stora och kommer inte att kunna ta sig till och från studion för lastning och lossning. Ingen utbyggnad kommer heller att kunna ske. Den stora satsning kommunen gjort under många år raseras. Alla investeringar går förlorade.

Filmindustrin är en del av Ystads identitet. Precis som handbollen, den medeltida stadskärnan och havet. Förlorar vi filmen så förlorar Ystad en viktig och stark gren som hjälper kommunen att växa och utvecklas till den gröna, kreativa och näringsrika stad som vi vill att Ystad ska vara. Porten till Österlens filmvänliga landskap stängs. Förlusterna för turismen och näringslivet är enorma, liksom för kommuninvånarna och alla våra vänner regionalt, nationellt och internationellt.

Skriv under och visa ditt stöd för filmen i Ystad!

#räddafilmeniystad

skylt_filminspelning.jpg

Genom att skriva under godkänner jag att Ammy och Doris överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.