RÄDDA ELLA MUSIC EDUCATION

Efter alliansens nya budgetförslag så bestämdes det helt chockartat på 2,5 dagar att Ella Music Education vid Gotlands Folkhögskola Fårösund ska läggas ner. Detta beslut fattades av Gymnasie- och Vuxennämnden under onsdagen.

Ella Music Education är unik och den enda i sitt slag; en kvinno- och transseparatistisk linje med inriktningar inom pop&rock och filmkomposition, som kämpar för en jämställd musikbransch. Ella är en fristad för kvinnor- och transpersoner där de får möjlighet att utvecklas personligt såväl som musikaliskt, där en känner att en får ta sin plats i en trygg atmosfär. En plats där identitet och läggning normaliseras och får uttryckas fullt ut, samt där psykisk ohälsa inte tabubeläggs. Ella möjliggör en framtid som professionell musiker, filmkompositör, och öppnar även möjligheter som t.ex. ljudtekniker och musikproducent. Ella bidrar till en mer jämställd musikbransch samt är en viktig pelare för HBTQ+ communityt.

Deltagarna vid Ella Music Education väljer linjen delvis för att den är just separatistisk och för vissa är den livsavgörande. Det finns ingen likvärdig utbildning någon annanstans i Sverige. Linjen är viktigt för kulturlivet.

Även för landsbygden är utbildningen något positivt. De skapar en gemenskap i sina evenemang och bidrar med liv, ljud och kultur i Fårösunds samhälle. Linjen är viktig för kulturlivet. Av kultur utvecklas ett samhälle och ger glädje och utlopp för känslor och kreativitet. Studerande flyttar hit och bidrar till samhället under åren på folkhögskolan. Många blir också kvar och bygger ett liv på Gotland.

Ella Music Education ger avtryck. Exempelvis så ligger en nuvarande samt en tidigare Ellastuderande på P3s topplista idag, i The Hanged Man och Indiekid Aurelia. I helgen arrangeras ”Raptorfest” - en stor metalkonsert i Göteborg där två tidigare Elladeltagare ingår i banden Night Viper och Nightmärr.

Förutom att Ella ska läggas ner drabbar även nedskärningarna SFI (Svenska För Invandrare) och måndagsgruppen vid Folkhögskolan i Fårösund. Måndagsgruppen är en grupp på måndagar med olika aktiviteter för den äldre generationen. Gruppen är viktigt för deras hälsa, nätverk, och sociala liv, vilket kan vara svårt på norra Gotland. SFI och Etableringskursen för nyanlända har varit en viktig, trygg samlingsplats för att lära sig svenska och integrerar i samhället. Gemensamt för dessa tre grupper är att de är marginaliserade. Även Livskraft läggs ner vid Gotlands Folkhögskola i Hemse.

Vi måste agera, och vi behöver göra det nu. Det är på grund av för att det finns såna som vill lägga ner linjen som är orsaken till att den måste finnas.

Vi vägrar låta Ella Music Education läggs ner och vi behöver din underskrift så vi kan visa vårt missnöje och förhoppningsvis kunna få de att tänka om.

Länkar till utbildningen:

Vill en engagera sig vidare så finns denna grupp på Facebook:

Genom att underteckna godkänner jag att Frida Levin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.