Protestlista mot AFS på Liu

LIU-studenter_mot_Extremism_(2).png

Bakgrund

Den 1/10 är AFS partiledare Gustaf Kasselstrand inbjuden av UF att tala om Swexit på Liu. Denna protestlista har skapats för att påvisa att bjuda in högerextrema som vill begränsa fri utbildning och media samt slänga ut stora delar av studenter med utländsk bakgrund är inte okej någonstans.

• Vad är AFS?

"Ett högerextremt parti som präglas av antimuslimsk propaganda och etnonationalism. Partiet grundades av personer ur Sverigedemokraternas uteslutna ungdomsförbund SDU 2018 och har tydliga beröringspunkter med den svenska vit makt-miljön." Expo https://expo.se/fakta/wiki/alternativ-f%C3%B6r-sverige-afs

• Varför en protestlista?

UF Linköpings uttalade syfte, diskussioner om hur ett svenskt utträde ur EU hade kunnat gå till, hade kunnat ledas av många olika aktörer inom och utanför akademin såväl som partipolitiken. Att trots detta välja att bjuda in partiledaren för ett extremistiskt nationalistiskt parti på svensk politiks marginaler, som dessutom aktivt och högljutt förespråkat att flera av Linköpings studenter ska ”återvandra”, begränsar snarare än bekräftar det akademiska idealet om frihet och debatt på våra campus.

Skriv på för ett fritt Liu utan främlingsfientlighet och extremism!

LiU-studenter emot extremism    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att LiU-studenter emot extremism överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.