Protest till Värmdö Kommun angående avloppsvattnet som släpps ut i Torsbyfjärden

Värmdö Kommun tömmer avloppasvatten rakt ut i vattnet vid Torsbyfjärden. Mängder av avföring, urin, tamponger och annat åker rakt ut till stränderna där på sommaren det badar Värmdöbor. Motsvarande en simbassäng.  Det här händer när det blir stopp vid pumpstationen vid Ålstäket och då pupas det ut i ett rör som leder ner till vattnet. Slangen ligger 60 meter från stranden. Allt släpps ut i grunt vatten och där vi bor.

Det har protesterats i omgångar från upprörda Värmdöbor som bor i de drabbade områderna men det har inte gett något resultat. Senast fredagen den 5 maj, 2017 tömdes det igen och avföring och talettpapper låg på stranden i Fruvik.

Vi är måga som är ledsna över detta och vill veta vad kommunen gör för att förhindra detta i framtiden.

Tid, budget och åtgärdsplan gärna.

Vi vill förstå hur det kan byggas nya bostäder i rask takt i närområdet utan att detta åtgärdas.

Vi vill veta hur Värmdö kommun tänker och resonerar när de förorenar vårt vatten ur ett miljöperspektiv.

Genom att skriva under godkänner jag att jennie adamo överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.