Protest mot planerade uppbyggnader av moduler i Tuve Tången!

ALLA kan skriva under petitionen, oavsett var du bor. Tack för ditt engagemang!

Göteborgs kommun planerar att bygga ett temporärt boende för flyktingar i Norra Tuve.

De flesta av invånarna i Tuve förstår att alla stadsdelar måste "dra sitt strå till stacken" i den extraordinära situation som vi är i, men platsen kommunen valt ut är högst olämplig av flera olika skäl. Även det planerade antalet boende på platsen anser vi vara olämpligt. Vi protesterar därför mot det planerade boendets placering, utformning och omfattning (d v s antal boende på en och samma plats).

Några argument: De planerade byggnaderna ligger ca 100 meter från raskanten till Tuveraset 1977. Efter raset pålades husen på Almhöjdsvägen för att bli säkra boplatser De hus som inte står på berget eller säker mark i det nybyggda området Petters Hage är också pålade. Att bygga så nära rasområdet kan inte vara tillrådigt. De provisoriska flyktingbostäderna måste stå på säker mark och pålas de också. Det kan komma att kräva omfattande markarbete. En geoteknisk utredning krävs innan bygglov utfärdas. Detta för att undvika att historien upprepar sig och nya ras inträffar.

Det finns fornminneslämningar i det planerade byggområdet. Området ligger mellan Domarringen i Tångenområdet och Skändla, vilka båda har historiska minnesmärken. Gränsen mellan Norge och Sverige gick för många år sedan här.

En utredning krävs innan bygglov utfärdas.Räddningstjänsten hävdade 2008 att Norra Tuve ligger på gränsen för var utryckning kan ske snabbt nog. “Här bör man undvika komplicerad bebyggelse med stort behov av hjälp med utrymning.“ Räddningstjänsten måste konsulteras kring placering och utformning av boendet.Boende i området idag är ca 150-300 personer.

Området består av villor och radhus. Det temporära boende som planeras kommer, enligt uppgift, att bestå av åtta st trevånings lägenhetsmoduler, som ska rymma boende för ca 300 personer. Boendet kommer att gå som en mur genom befintligt villa- och radhusområde (se bild). Vi anser att detta blir en allt för hög och oproportionerlig ansamling av nyanlända i relation till befintligt befolkningsunderlag. Utformningen på byggnationen passar ej in i omtilliggande bebyggelse och ändrar områdets karaktär. Vi menar även att den här typen av stora boenden motverkar syftet med integration och grannsämja.

Vidare anser vi inte att det är i de nyanländas bästa att ”klumpas ihop” på detta sätt i ett stort boende för flera hundra personer.Göteborgs kommun planerar en investering på ca 1,5 miljarder kronor på en temporär lösning när behovet egentligen är permanent. Göteborg har bostadsbrist och det är många målgrupper som behöver en bostad nu och i framtiden. Kommunen har inte visat någon långsiktig plan för att lösa bostadbristen i Göteborg. Modulerna ska enligt kommunens uppgift vara temporära och de ska stå på platserna i max 15 år. De boende har inte besittningsrätt och kommer därför att vara tvungna att flytta efter ca 5 år. Vart ska de då ta vägen?

Vi protesterar mot föreslagna plats för temporärt flyktingboende i Tuve och vill att Göteborgs kommun reviderar förslaget omgående och hittar andra, mer lämpliga platser, utifrån de argument som presenterats ovan. Vi vill också att Göteborgs kommun ändrar strategi och fokuserar på mindre boenden på fler platser, för att ta hänsyn till de nyanländas bästa och för att skapa bättre förutsättningar för en lyckad integration. Du kan påverka beslutet – SKRIV UNDER PROTESTEN NU!