Politisk manifestation för assyriska folkets rätt till självstyre

Mord, etnisk rensning, våldtäkter, tvångskonvertering och fördrivning av monumentala mått. Det är vad assyrierna, Iraks kristna ursprungsbefolkning, nu återigen går igenom sedan inbördeskrig brutit ut i landet. ISIS, den islamistiska terrororganisationen Islamiska staten, har tagit över makten i flera områden och situationen är nu mycket akut.

Det enda sättet för assyrierna att som folk ha en chans att överleva i Irak är att ett självstyre upprättas i de områden där assyrierna utgör majoritetsbefolkningen. Världens regeringar är otäckt tysta. Men vi är inte tysta! Skandera så högt du kan!

Vi kräver att Iraks centralregering och KRG säkerställer att assyriernas självstyre på Ninevehslätten blir verklighet i enlighet med Iraks konstitution! På de assyriska martyrernas dag - den 7 augusti – arrangerar Assyriska Distriktet i Göteborg en politisk manifestation för det assyriska folkets rätt till självstyre på Ninevehslätten i Irak.

Efter manifestationen kommer uppropet att lämnas in till Iraks ambassad och KRG:s representation i Stockholm.
Skriv under du med!
Arrangör - Assyriska distriktet i Göteborg