Nya Sporthallen i Sundsvall - Gör om, gör rätt!

Offentligörandet av planerna att bygga en ny sporthall i Sundsvall möttes av många med glädje, men när man fördjupat sig i vad det kommer att kosta i förhållande till nyttan har besvikelsen varit mycket stor hos många. Vad tycker du?

Se artikeln här

Det är av yttersta viktigt att förtydliga att även om texten nedan kan verka kritisk så vill vi alla samma sak här. Sen har vi lite olika syn på hur vi tycker att detta borde lösas och vilka behov som skall prioriteras och vilka parametrar som är viktiga.

Vi är övertygade om att om vi skapar en grupp som består av såväl beslutsfattare och politiker som representanter från föreningslivet så kan vi skapa ett rejält avtryck här, något vi alla kan vara stolta för i framtiden.

Känner du att du vill försöka påverka detta politikerbeslut innan det är för sent. Att prioritera många försäljningsställen och platsen var man skall bygga detta före det som känns som det viktigaste, att komma tillrätta med hallbristen som just nu råder. Det känns befängt, vi vill väl att ungdomar skall få träna så mycket som möjligt istället för att dra runt på stan, premiera fysiska aktiviteter så gott det går!

Endera måste det vara fel i kravställningen, eller så har vi missat något vitalt: Är det verkligen så att vi saknar en något som ser ut som en elitarena för våra lag vi har i stan? De lag som idag drar några hundra på sin höjd en mycket bra kväll, eller saknas en anläggning där vi kan ha konserter på vintern?. Isåfall har vi missat detta totalt. Fråga dessa elitlag om de vill ha en ny anläggning för många tusen eller om de vill ha fler hallar. Svaret kommer att vara mycket entydigt!

Om inte Bernerstomten är lämplig för något annat bygge än detta, försök då att hitta en annan plats. Har vi väntat många år på detta så kan vi vänta lite till så att vi hittar rätt plats för detta ändamål. Måste ju vara viktigare att vi gör detta på ett bra sätt nu, en lösning som löser så många problem som möjligt. Det viktigaste är inte försäljningsställen eller mingelytor att umgås på. Efter att det senaste året sett problemen att få till bra träningshallar för våra ungdomar i många olika sporter så har vi  varit extremt avundsjuka när vi sett anläggningar som IFU i Uppsala som är i samma nivå kostnadsmässigt som detta förslag. Likaså Lugnet i Falun eller Nyköpings utbud på hallar där man tänkt till för att få så mycket hallyta på samma plats som möjligt. Ett annat jättebra exempel kan vi se om vi blickar norrut mot Umeå , där kan man med avundsjuka ögon konstatera vad bra de lyckats på hallfronten. De har flera fantastiska anläggningar som på ett bra sätt kombinerar mässor med träning eller tävling.

Att motivera placeringen någon annanstans kan inte heller vara speciellt svår. De som skall träna i hallarna skulle säkerligen inte ha några problem att åka till Nacksta eller Birsta, eller annan plats där det finns mer utrymme att bygga det vi behöver när vi ändå lägger en förmögenhet på detta projekt.

Vi måste göra något innan det är för sent. Pengarna måste användas på bättre sätt, kan vi lägga 330 miljoner på denna hall måste det göras så att vi löser så många problem som möjligt.

Säger det igen, kolla hur man gjort i Uppsala med IFU. IFU arena kostade 327milj. Då fick man sex planer och friidrottsanläggning. Huvudplanen tar 2500 personer. Räcker långt i Sundsvall! Läs mer om IFU här, där kör man även konserter utan problem, samtidigt som man har många planer samt friidrottsanläggning för samma pris som det föreslagna bygget i Sundsvall.

Vi skulle klara oss väldigt länge med en lösning likt IFU. Förslaget som ligger nu löser inte direkt problemen som är att vi saknar flera hallar för att stilla behoven vi har redan nu.

Skriv under detta så att vi får politikerna att tänka om i detta så att vi inte sitter med EN hall med tomma läktare, en tom restaurang, och en massa fina mingelytor för dyra pengar som underutnyttjas, medan vi även fortsättningsvis får dras med problem när föreningarna vill boka halltider.