Nu behöver vi en polisstation i Sigtuna Kommun!

Det finns bland boende och företag i Sigtuna kommun en upplevd oro för den ökade brottsligheten i kommunen. Oro för inbrott, knarkhandel och ungdomsbrottslighet liksom också för våldsbejakande radikalisering i vissa miljöer. Vi tror att en polisnärvaro bland allmänheten kan lindra den tydliga, upplevda oron. Men idag ser vi polisen i Sigtuna kommun mest i media eller vid förekommande dramatiska polisingripanden här.

Vi tror att en fungerande polisnärvaro i Märsta, Valsta, Rosersberg och Sigtuna stad skulle hindra en eskalering av brottsligheten. En fungerande interaktion mellan polisen och allmänheten skulle hindra en befarad utveckling till allt frekventare och grövre brottslighet. Idag anmäls inte alla brottsfall, eftersom det är tidskrävande att åka till Sollentuna polisstation och för att det inte upplevs hända så värst mycket efter en anmälan. Och att vid pågående brott ringa till polisen och påkalla polisens utryckning till en brottsplats i Sigtuna kommun resulterar ofta i att gärningspersonen är redan borta från platsen, när polisen kommer fram till vårt ”ytterområde”.

Så det finns ett förskönande mörkertal i brottsstatistiken. Den upplevda brottsligheten i kommunen är mycket större än den rapporterade/anmälda brottsligheten. En polisstation i den expansiva Sigtuna kommun skulle underlätta för alla som bor och verkar i kommunen. En fortsättning av den rådande situationen utan tydlig, kontinuerlig polisnärvaro blir en negativ spiral som riskerar leda till att vi tappar hela områden till brottsligheten. Idag är brottslighetsproblemet stort, men fortfarande hanterbart. Dock närmar vi oss ett krisläge.

Nu har vi fått höra att polisen ska patrullera Märsta på fredagar och helger. Det är en bra början för vår kamp men brottslighet avtar inte på måndag till torsdag, den pågår hela tiden. Jag tvivlar på att brottsligheten minskar nämnvärt när "den mörka sidan" vet att Märsta och övriga Sigtuna är ett polisfritt område från måndag till torsdag. Förmodligen minskar brottsligheten under helgen och den flyttas till de andra veckodagarna.

Vi vill ha polisnärvaro i Sigtuna Kommun alla dagar i veckan, inte endast vid fredagar och helger.

Om du tror att en ökad polisnärvaro genom en rejält bemannad polisstation i Sigtuna kommun skulle minska din oro för brottsligheten och göra Sigtuna kommun till en tryggare plats att bo och verka i, då vill jag ha din signatur för ett kommande medborgarinitiativ om en polisstation till Polismyndigheten och ett medborgarförslag till Sigtuna Kommunfullmäktige om stöd till detta initiativ.

Nu har vi fått över 1970 underskrifter från privata personer genom papperslistor och här i Facebook. Vi har nått vårt första delmål med kampanjen. Nu fortsätter vi med kampanjen några dagar till så att vi når vårt slutliga mål på äver 2000 underskrifter. Rösta med verktyget här eller skicka en mejl till adressen nedan. Ifall det finns frågor v v kontakta mig och jag ska svara så gott jag kan.

Tack!

Lorenzo Garcia