NEJ till vindkraft i Perstorp!

Perstorps invånare hotas av gigantiska vindkraftverk

Mellan 15-25 vindkraftverk med en höjd på över 200 meter vill Perstorp Specialty Chemicals i samarbete med VindR uppföra sydväst, söder, nordost och öster om Perstorp tätort. Skyddsavstånd till boende är så låga att det kommer att påverka människors hälsa och tvinga människor ifrån sina hem. Man bygger en vindkraftpark runt vår by, som kommer att förstöra allt det vi som valt att leva här värderar så högt: vår natur, vårt djurliv, vår tystnad.

Perstorp är en av Sveriges fattigare kommuner, men ändå är vi berikade med något som inte går att värderas i pengar - en fantastisk natur. Här finns bokskogar och sjöar, havsörn och fiskgjuse, en levande landsbygd som människor söker sig mer och mer till. Liksom i övriga tätbefolkade Skåne bor och rör sig människor ute i naturen och vi har alla tillgång till den. Naturen är det finaste vi har i Perstorp och det är den som kommer att locka människor att sätta bo i vår kommun.

Historiskt är Perstorp en industriort som präglats av processkemi i olika former, från glasbruk och ättika till laminatgolv, plast och specialkemikalier. Perstorp Specialty Chemicals lever fortfarande kvar på orten, men idag är företaget ett franskägt riskkapitalbolag. Fabrikerna påverkar den närmsta omgivningen, men kommer man utanför industriområdet finns fortfarande stora sammanhängande områden med vacker natur och rogivande tystnad.

Nu nöjer sig inte Perstorp Specialty Chemicals med den ytan industrin redan belamrar, utan man vill ta naturen ifrån byns invånare, ta den också ifrån alla de utsocknes som söker sig till vår kommun för att avnjuta den naturupplevelse som här finns.

Vi måste stoppa detta! Vi måste värna vår unika natur och hålla den tyst, ren och orörd!

Det här är inte en miljöinsats. Det här är det motsatta och det görs för att det finns stora pengar för bolagen att tjäna samtidigt som de polerar upp sin hållbarhetsprofil. Vill Perstorp Specialty ha vindkraft finns det inget som hindrar att de köper in sig i en havsbaserad vindkraftpark långt ifrån de boende i Perstorp. En industri är inte i drift enbart när det blåser. Detta handlar om pengar som DE ska tjäna på VÅR natur och omgivning.

Vi vill INTE göra Perstorp till en vindkraftpark!

Genom att skriva under denna namninsamling protesterar du mot VindR och Perstorp Specialty Chemicals gemensamma planer på att exploatera vår natur och göra om vår kommun till en enda stor industripark. Här kan alla, både du som är kommuninvånare och du som vill ha framtida möjligheter att besöka vår vackra och fridfulla natur, skriva under och visa ditt engagemang.
178C8291-AD3B-42CF-8EC4-55EB7ECFFAAA.jpeg

Perstorp MOT vindkraft    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Perstorp MOT vindkraft lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.