Säg NEJ till storskalig vindkraft i Surahammars kommun med omnejd!

Ö_VK.jpg

Ödelägg inte vår vackra natur!

Säg NEJ till storskalig vindkraft i Surahammars kommun med omnejd!

Investmentbolaget OX2 och Gysinge Skog undersöker möjligheterna att bygga 28 stycken 280 meter höga vindkraftverk väster om Ramnäs längs riksväg 66, från Virsbo i norr och söderut mot Surahammar samt på båda sidor om väg 233 mot Skinnskatteberg.

I området finns flera naturreservat och ett rikt djur- och fågelliv. Stora skogsområden blandat med myrmark och sjöar inbjuder till ett rikt friluftsliv med bland annat vandring, svamp- och bärplockning, jakt och fritidsfiske samt paddling både för boende i kommunen men även för tusentals tillresta turister. Flera ekoturismföretag erbjuder vildmarksaktiviteter, guidningar och boende i området.

Vi vill inte se vår unika natur förvandlad till industriområde!

Ljud och ljusföroreningar från vindkraftverk har en stor negativ påverkan på både människor och djur med högljutt svischande ljud, infraljud och vibrationer samt högintensivt vitt blinkande ljus dygnet runt samt vandrande skuggor, ljusreflexer och varningsljus som påverkar kroppens stressystem.

Förtydligande vad den ideella FB-gruppen Motvind Surahammar är

Motvind Surahammar är skapat för att helt opolitiskt skapa en plattform för invånare och berörda att ta till sig kunskap och ställa frågor om hur naturen och människor påverkas om det byggs storskalig vindkraft i Surahammars kommun, med omnejd.

- VI VILL RÄDDA NATUREN, DJURLIVET OCH INVÅNARNAS LIVSMILJÖ I SURAHAMMARS KOMMUN...

logga_motvindsurahammar.jpg

Motvind Surahammar    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Motvind Surahammar lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.