Namninsamling: NEJ till individ och familjenämndens sparpaket

Imorgon, torsdag 21/11, tar individ- och familjenämndens politiker beslut om nedskärningar som kommer drabba de mest utsatta grupperna i vårt samhälle. Sparpaketet innehåller förslag på 46 åtgärder som skulle påverka en stor del av Västerås sociala arbete och stödinsatser för utsatta grupper. Bland annat kan det påverka stadsmissionen, brottsofferjouren samt kvinno-och tjejjouren i Västerås.

Detta som nu ligger på bordet kommer få omätbara konsekvenser om det genomförs. Det är ingen besparing utan kommer kosta i fruktansvärt mänskligt lidande förutom en dyr ekonomisk bakläxa. Det är ett cyniskt förslag som drabbar utsatta grupper hårt.

Vår verksamhet hotas av nerläggning vilket skulle få fruktansvärda konsekvenser för tjejer, kvinnor och barn som lever i våldets vardag! All vår kunskap och verksamhet som bidragit till var vi är idag hotas och därmed sviker samhället våldsutsatta tjejer, kvinnor och barn och lämnar dem utan stöttning. Även vårt uppsökande och förebyggande arbete som ger hopp om förändring är under hot.

Nu behöver vi hålla ihop och gå samman! Det är otäckt att på detta vis ställa utsatta grupper mot varandra, att jämföra grader i helvetet. Tillsammans i solidaritet behöver vi agera, protestera och höja våra röster!

Elin Hedén, Verksamhetsansvarig Föreningen Kvinnohuset i Västerås    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Elin Hedén, Verksamhetsansvarig Föreningen Kvinnohuset i Västerås lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.