Namn insamling för fri victoza/ Saxenda under högkostnadsskyddet för dem som lider av övervikt i samråd med läkare

Hej allesammans,

Sara Shafaei heter jag och är 31 år gammal.

Jag har under hela mitt liv fått kämpa hårt för att hålla mig i form och för 2 år sedan så gjorde jag valet att sätta in en gastric ballong. Jag va väldigt nöjd tills jag fick hjälp med andra preparat såsom Victoza/Saxenda som hjälpte mig att gå ner i vikt då jag tydligen hade problem med mitt blodsocker.

Jag fick snabbt veta att dessa två preparat innehåller samma substans men att ena går under högkostnadsskyddet (Victoza) men inte Saxenda. Mitt stora dilemma är hur samma substans av samma läkemedels företag kan brukas på olika vis? Victoza används för diabetiker trots att Saxenda är samma sak så ska en överviktig person som kan gå ner i vikt av detta inte kunna få det under högkostnadsskyddet utan måste betala mellan 2000kr/per förpackning samt detta är enbart för 3 veckor på maxdos! Jag vill att ni hjälper mig skriva under här, så ska jag skicka detta vidare till högre instanser med hjälp av läkare och jurister. Vi behöver minst 500 namn. Hjälp mig och alla oss som lider eller har lidit av övervikt att kunna få alla hjälp innan man lägger sig under kniven eller får diabetes:) Godfortsättning allesammans!

Genom att underteckna godkänner jag att Shahideh Shafaei lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.