Momshöjning för naturguidningar - ogenomtänkt, ologiskt och orättvist

A006.jpg

Vid årsskiftet 2017/18 sänkte regeringen momsen för naturguidning, eller förevisning av naturområde, från 25 till 6%. En välkommen förändring i förutsättningarna för svensk natur- och ekoturism. Ett beslut som dessutom skapade mer rättvisa skatteregler mellan stad och landsbygd.

Nu har riksdagen antagit en budget som innehåller ett förslag om att höja momsen till 25% igen. En fyrdubbling som inte bara återskapar orättvisor och som är ett hårt slag mot alla Sveriges naturguider och naturturismföretag, utan som också hotar att hämma hela vårt lands attraktionskraft som besöksdestination. Naturturismföretagen upplever förslaget som ogenomtänkt, ologiskt och orättvist.

Skriv under vår namninsamling för att få våra beslutsfattare att förstå att det på sikt är mer lönsamt för hela Sverige att fortsätta utvecklas som en hållbar besöksdestination med skatteregler som är rättvisa och förutsättningsskapande. Det är en bättre affär för alla.

Naturturismföretagen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Naturturismföretagen överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.