Återinför turerna med den mobila återvinningscentralen till Dalarö!

Vi är några stycken som har varit i kontakt med kommunen och ifrågasatt beslutet att dra in turerna med den mobila återvinningscentralen till Dalarö.

Svaret vi fått är att den mobila återvinningscentralen endast är till för skärgårdens öar utan direkt anslutning till fastlandet.

Då vi känner att alternativet att spränga bron som är vår enda länk till fastlandet är en dålig idé så väljer vi att istället samla in namnunderskrifter som sedan skall överlämnas till beslutsfattare.

Fördelen är att det blir mer tillgängligt för dem som inte har möjlighet att åka till närmaste återvinningscentral som ligger i Jordbro. Och även lättare för alla oavsett möjlighet att åka till Jordbro eller ej att sortera elavfall, farligt avfall och grovsopor.
Enligt kommunens avfallsplan för 2021-2030 så är målen att öka tillgängligheten samt underlätta för invånare att sortera på rätt sätt.

Detta beskrivs närmare i mål 1 och 3 att satsningar skall göras för att minska mängden farligt avfall som inte återvinns samt göra det lättare för medborgare att återvinna.

Vi tycker att indragandet av denna mobila återvinningscentral strider emot vad som står i kommunens avfallsplan för 2021-2030.

Hela avfallsplanen kan du läsa Här.

Nackdelar ser jag ju inga eftersom jag är partisk. Däremot kan jag tänka mig att det kan vara svårt att sörja för en ergonomisk och säker arbetsmiljö för dem som kör ut återvinningen. Men även det ämnet behandlas i kommunens avfallsplan. Där det står att srv ska få resurser till att kunna genomföra sitt uppdrag på ett hållbart vis.

Nu har jag inte samlat in statistik på hur många som åker till Jordbro fram och tillbaka och med vilken sorts drivmedel eller hur stor miljöpåverkan det har i jämförelse med att återvinningscentralen kommer till oss.

Inte heller har jag fört statistik på hur stor mängd avfall som inte blir återvunnet dvs det som blir stående för att ägaren inte har möjlighet att återvinna på rätt sätt. Även där kan viss sorts avfall ha en negativ miljöpåverkan.

Men jag gissar att om jag eller någon annan skulle undersöka alla dessa parametrar så skulle resultatet bli att det är mer miljövänligt i längden att en mobil åvc kommer ut hit med jämna mellanrum.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Genom att underteckna godkänner jag att Sara Norman lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.